Asiantuntijaorganisaation tuotannon tehostaminen lean-menetelmiä soveltaen
Murtoperä, Miitta (2022)
Murtoperä, Miitta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291809
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lean-menetelmien soveltamista asiantuntijaorganisaatiossa. Sen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan nykytila sekä tehdä sen pohjalta kehitysehdotuksia asiantuntijaorganisaation tuotannon tehostamiseen sekä luoda pohjaa lean-ajattelun soveltamiseen laajemmin osana organisaation toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään leanin keskeisempiä käsitteitä ja lainalaisuuksia sekä sen historiaa aina Toyotan autotehtailta lähtien. Lisäksi kerrotaan Lean-johtamisesta sekä asiantuntijatyöhön soveltuvista menetelmistä ja työkalusta.
Toimeksiantajayritys on henkilöstöpalvelualalla toimiva, valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatio.
Toimeksiantajan nykytilan selvittämiseksi tehtiin pääosin kvantitatiivinen kyselytutkimus kaikille organisaation toimihenkilöille. Vastaajat vastasivat kysymyksiin rekrytoinnin näkökulmasta. Kysymysten aihealueet käsittelivät päivittäistä työskentelyä, prosesseja sekä johtamista. Suurin osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, joihin vastattiin mielipideasteikolla. Lisäksi joukossa oli avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin lisätietoa ja perusteluja vastauksiin. Tutkimus toteutettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2021.
Kyselyn vastausprosentti oli hyvä ja sen avulla saatiin luotettavaa tietoa. Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksessä on panostettu maksimaaliseen resurssitehokkuuteen eikä virtaustehokkuuteen. Tutkimuksen mukaan asiantuntijat voisivat hyötyä myös keskeneräisen työn rajoittamisesta, prosessien vakioinnista sekä lean-johtamismenetelmistä. Näiden avulla voidaan sekä parantaa virtaustehokkuutta, lisätä työhyvinvointia että motivoida henkilöstöä. Johtopäätöksissä on nimetty työkaluja ja menetelmiä, joilla toimintaa voisi parantaa. The topic of this thesis project is the application possibilities of lean methods in an expert organisation. The
purpose was to examine the current state of the client and to make development proposals for improving the production of the expert organization and to create a basis for applying lean thinking more broadly as part of the organisation's operations.
The main subjects in the theory part of the thesis are the most important concepts and laws of lean and its history from Toyota's car factories. In addition, information is provided about Lean management and the methods and tools suitable for expert work.
The client company is a nationwide expert organization operating in the field of human resources services.
In order to find out the current status of the client, a mainly quantitative survey was conducted for all employees of the organization. Respondents answered questions from a recruitment perspective. The subject areas of the questions dealt with daily work, processes and management. Most of the questions were multiple-choice questions answered on an opinion scale. In addition, there were open questions that provided additional information and justification for the answers. The study was conducted in the autumn of 2021.
The response rate to the survey was good and provided reliable information. Based on the results, the client company has invested in maximum resource efficiency and not flow efficiency. According to the study, experts could also benefit from limiting work in progress, standardizing processes, and lean management methods. These can be used to improve flow efficiency, increase well-being at work and motivate staff. The conclusions identify tools and methods that could be used to improve operations.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään leanin keskeisempiä käsitteitä ja lainalaisuuksia sekä sen historiaa aina Toyotan autotehtailta lähtien. Lisäksi kerrotaan Lean-johtamisesta sekä asiantuntijatyöhön soveltuvista menetelmistä ja työkalusta.
Toimeksiantajayritys on henkilöstöpalvelualalla toimiva, valtakunnallinen asiantuntijaorganisaatio.
Toimeksiantajan nykytilan selvittämiseksi tehtiin pääosin kvantitatiivinen kyselytutkimus kaikille organisaation toimihenkilöille. Vastaajat vastasivat kysymyksiin rekrytoinnin näkökulmasta. Kysymysten aihealueet käsittelivät päivittäistä työskentelyä, prosesseja sekä johtamista. Suurin osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, joihin vastattiin mielipideasteikolla. Lisäksi joukossa oli avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin lisätietoa ja perusteluja vastauksiin. Tutkimus toteutettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2021.
Kyselyn vastausprosentti oli hyvä ja sen avulla saatiin luotettavaa tietoa. Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksessä on panostettu maksimaaliseen resurssitehokkuuteen eikä virtaustehokkuuteen. Tutkimuksen mukaan asiantuntijat voisivat hyötyä myös keskeneräisen työn rajoittamisesta, prosessien vakioinnista sekä lean-johtamismenetelmistä. Näiden avulla voidaan sekä parantaa virtaustehokkuutta, lisätä työhyvinvointia että motivoida henkilöstöä. Johtopäätöksissä on nimetty työkaluja ja menetelmiä, joilla toimintaa voisi parantaa.
purpose was to examine the current state of the client and to make development proposals for improving the production of the expert organization and to create a basis for applying lean thinking more broadly as part of the organisation's operations.
The main subjects in the theory part of the thesis are the most important concepts and laws of lean and its history from Toyota's car factories. In addition, information is provided about Lean management and the methods and tools suitable for expert work.
The client company is a nationwide expert organization operating in the field of human resources services.
In order to find out the current status of the client, a mainly quantitative survey was conducted for all employees of the organization. Respondents answered questions from a recruitment perspective. The subject areas of the questions dealt with daily work, processes and management. Most of the questions were multiple-choice questions answered on an opinion scale. In addition, there were open questions that provided additional information and justification for the answers. The study was conducted in the autumn of 2021.
The response rate to the survey was good and provided reliable information. Based on the results, the client company has invested in maximum resource efficiency and not flow efficiency. According to the study, experts could also benefit from limiting work in progress, standardizing processes, and lean management methods. These can be used to improve flow efficiency, increase well-being at work and motivate staff. The conclusions identify tools and methods that could be used to improve operations.