Haavoittuvuus-stressimallin käyttö skitsofreniaa sairastavan hoidossa
Laakso, Jose (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa havainnollistavaa opetusmateriaalia Oulun ammattikorkeakoulun opettajille mielenterveystyön syventävien opintojen tueksi. Yhteistyötaho toi esille tarpeen mielenterveystyön opetusmateriaalista, joka käsittelisi psykoedukaatiota havainnollistavasta näkökulmasta. Psykoedukaatiossa käsiteltiin tarkemmin haavoittuvuus-stressimallia.
Psykoedukaatio on psykoosiin sairastuneille kehitetty hoitomenetelmä, jota hyödynnetään psykoosisairauksien hoidossa. Malli auttaa sairastunutta, omaisia ja hoitavia henkilöitä tuntemaan ja hallitsemaan sairautta ja parantaa arkiselviytymistä. Psykoosisairauksista skitsofrenia on yleisin psykooseiksi luokitelluista sairaustiloista ja sen hoidossa hyödynnetään psykoedukatiivista menetelmää nimeltä haavoittuvuus-stressimalli. Se auttaa ymmärtämään, mihin ja millä tavoin eri hoi-tomuodoilla yritetään skitsofrenian hoidoissa vaikuttamaan. Haavoittuvuus-stressimalli hyödynnetään psykoosiin sairastumisen ymmärtämisessä. Malli auttaa sairauden ennakko-oireiden tunnistamisessa ja siten ennaltaehkäisee relapsin syntyä.
Oppimateriaali toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa mielenterveystyön syventävän vaiheen opiskelijoille opetusmateriaalia, joka lisää heidän tietojansa skitsofreniaan sairastuneen hoitotyöstä ja antaa heille työkaluja teoriaopiskeluun, harjoitteluun ja mahdollisesti työelämään. pitkän ajan kehitystavoitteena oli parantaa opiskelijoiden psykoosisairauksien opiskelua ja luoda enemmän ymmärrystä sairaudesta ja sen hoidosta psykoedukaation avulla. Välitön tavoite taas tuotoksella oli antaa opettajille työkalut, joilla syventää opetusaihetta psykooseihin liittyen ja käsitellä haavoittuvuus-stressimallia osana skitsofreniapotilaan hoitoa. Laatutavoitteena on luoda tutkittuun tietoon ja hoitosuosituksiin pohjaava opetusmateriaali, jota voi hyödyntää opetustarkoituksessa. Opinnäytetyön tietoperusta perustui teoreettiseen kirjallisuuteen ja aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, mitkä käsittelevät skitsofreniaa, psykoedukaatiota sekä haavoittuvuus-stressimallia. Tämän lisäksi etsin tietoa toiminnallisesta opinnäytetyöstä sekä laadukkaan oppimateriaalin tuottamisesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimateriaali, jossa yhdistyy teoriatieto sekä työelämälähtöinen näkökulma havainnollistavan fiktiivisen potilastapauksen kautta. Opinnäytetyötä arvioitettiin toimeksiantajilla sekä webpropol-kyselyn avulla sairaanhoitotyön opiskelijoilla, ja saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Lisäksi käytin materiaalia opettaakseni asian muutamalle henkilölle ilman mitään kokemusta mielenterveysopinnoista. Jatkokehitysehdotuksena oppimateriaalia voisi päivittää hoitosuositusten muuttuessa ja tutkimustiedon lisääntyessä.
Psykoedukaatio on psykoosiin sairastuneille kehitetty hoitomenetelmä, jota hyödynnetään psykoosisairauksien hoidossa. Malli auttaa sairastunutta, omaisia ja hoitavia henkilöitä tuntemaan ja hallitsemaan sairautta ja parantaa arkiselviytymistä. Psykoosisairauksista skitsofrenia on yleisin psykooseiksi luokitelluista sairaustiloista ja sen hoidossa hyödynnetään psykoedukatiivista menetelmää nimeltä haavoittuvuus-stressimalli. Se auttaa ymmärtämään, mihin ja millä tavoin eri hoi-tomuodoilla yritetään skitsofrenian hoidoissa vaikuttamaan. Haavoittuvuus-stressimalli hyödynnetään psykoosiin sairastumisen ymmärtämisessä. Malli auttaa sairauden ennakko-oireiden tunnistamisessa ja siten ennaltaehkäisee relapsin syntyä.
Oppimateriaali toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa mielenterveystyön syventävän vaiheen opiskelijoille opetusmateriaalia, joka lisää heidän tietojansa skitsofreniaan sairastuneen hoitotyöstä ja antaa heille työkaluja teoriaopiskeluun, harjoitteluun ja mahdollisesti työelämään. pitkän ajan kehitystavoitteena oli parantaa opiskelijoiden psykoosisairauksien opiskelua ja luoda enemmän ymmärrystä sairaudesta ja sen hoidosta psykoedukaation avulla. Välitön tavoite taas tuotoksella oli antaa opettajille työkalut, joilla syventää opetusaihetta psykooseihin liittyen ja käsitellä haavoittuvuus-stressimallia osana skitsofreniapotilaan hoitoa. Laatutavoitteena on luoda tutkittuun tietoon ja hoitosuosituksiin pohjaava opetusmateriaali, jota voi hyödyntää opetustarkoituksessa. Opinnäytetyön tietoperusta perustui teoreettiseen kirjallisuuteen ja aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, mitkä käsittelevät skitsofreniaa, psykoedukaatiota sekä haavoittuvuus-stressimallia. Tämän lisäksi etsin tietoa toiminnallisesta opinnäytetyöstä sekä laadukkaan oppimateriaalin tuottamisesta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimateriaali, jossa yhdistyy teoriatieto sekä työelämälähtöinen näkökulma havainnollistavan fiktiivisen potilastapauksen kautta. Opinnäytetyötä arvioitettiin toimeksiantajilla sekä webpropol-kyselyn avulla sairaanhoitotyön opiskelijoilla, ja saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista. Lisäksi käytin materiaalia opettaakseni asian muutamalle henkilölle ilman mitään kokemusta mielenterveysopinnoista. Jatkokehitysehdotuksena oppimateriaalia voisi päivittää hoitosuositusten muuttuessa ja tutkimustiedon lisääntyessä.