Varhaista tukea ja kasvatusyhteistyötä: vanhempien kokemuksia varhaisesta tuesta Iisalmen varhaiskasvatuksessa
Mustonen, Sari (2022)
Mustonen, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011969
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lasten huoltajien kokemuksia varhaisesta tuesta, sen tarpeesta sekä toiveista varhaisen tuen palvelujen kehittämiseksi Iisalmen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö oli myös jatkotutkimus varhaisen tuen työntekijän työhön liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja osittain laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lähettämällä sähköiset Microsoft Forms-kyselyt Muksunetti-järjestelmällä Iisalmen kaupungin kunnallisia varhaiskasvatuspalveluita käyttäville huoltajille. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä olivat varhainen vuorovaikutus ja tuki sekä kasvatusyhteistyö. Tutkimuksen keskeiset käsitteet olivat varhainen tuki, kiintymyssuhde sekä kasvatusyhteistyö. Tutkimustulosten perusteella tuen ja kehittämisen tarpeita olivat matalan kynnyksen palvelut, varhaiskasvatuksen riittävät resurssit sekä tunne- ja sosiaalisten taitojen opettaminen säännöllisenä osana varhaiskasvatuksen arkea ja perheen hyvinvointia tukevana palveluna. Huoltajat kokivat saaneensa tukea kasvatus haasteisiin ja heitä oli ohjattu monipuolisesti eri palveluiden piiriin. Tutkimustuloksista ilmeni varhaiskasvatuspalveluiden tärkeä merkitys varhaisen tuen palvelumuotona ja perheen kokonaisvaltaisen tuen tarpeen huomioiminen varhaiskasvatusympäristöissä resursseja lisäämällä. Opinnäytetyö antoi tietoa huoltajien kokemuksista ja tarpeista varhaisesta tuesta ja kasvatus yhteistyöstä Iisalmen kaupungin kunnallisissa varhaiskasvatuspalveluissa ja ideoita varhaisen tuen palveluiden kehittämisestä varhaiskasvatuspalveluissa. Opinnäytetyön jatkotutkimuksen voisi tehdä varhaisen tuen palveluiden yhteistyön kehittämisestä. Opinnäytetyöt voisi toteuttaa myös lähi- ja etävanhemmuuden tasa-arvoisen tukemisen kehittämisestä varhaiskasvatuksessa ja taaperoikäisten lasten varhaisen tuen ja varhaiskasvatuspalveluiden tarpeesta kehityspsykologisesta näkökulmasta katsottuna.