Markkinatutkimus vain aikuisille suunnatusta leirintäaluematkailusta
Närhi, Katja; Piipponen, Ari (2022)
Lataukset:
Närhi, Katja
Piipponen, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202011982
Tiivistelmä
Suomessa leirintäaluematkailu on ollut perinteisesti lapsiperheiden lomanviettotapa. Opinnäytetyössä tutkittiin, onko Suomessa riittävästi kysyntää vain aikuisille tarkoitetulle leirintäalueelle. Opinnäytetyö toteutettiin markkinatutkimuksena ja sen tavoitteena oli selvittää, onko uuden yrityksen perustaminen kannattavaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä luotiin katsaus leirintäaluematkailun historiaan ja kartoitettiin tulevaisuuden näkymiä sekä tehtiin tutkimussuunnitelma. Markkinatutkimuksen tapoina käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia ja kvantitatiivisia eli määrällisiä keinoja.
Markkinatutkimuksen keskeisin tulos oli, että vain aikuisille tarkoitettu leirintäalue koetaan tärkeäksi. Tehdyn tutkimuksen tuloksena saatiin paljon hyödyllistä tietoa nykypäivän vaatimuksista, joita leirintäalueilta toivotuista palveluista odotetaan. Vastaavia tuloksia ovat jotkut muutkin tutkimuksissaan saaneet, minkä perusteella tehty markkinatutkimus on luotettava.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vain aikuisille tarkoitetulle leirintäalueelle Suomessa riittää kysyntää. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen perustamisessa, strategian luomisessa sekä markkinointisuunnitelman laatimisessa. Lisäksi opinnäytetyö toimii pohjana liiketoiminta- ja rahoitussuunnitelmalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä luotiin katsaus leirintäaluematkailun historiaan ja kartoitettiin tulevaisuuden näkymiä sekä tehtiin tutkimussuunnitelma. Markkinatutkimuksen tapoina käytettiin kvalitatiivisia eli laadullisia ja kvantitatiivisia eli määrällisiä keinoja.
Markkinatutkimuksen keskeisin tulos oli, että vain aikuisille tarkoitettu leirintäalue koetaan tärkeäksi. Tehdyn tutkimuksen tuloksena saatiin paljon hyödyllistä tietoa nykypäivän vaatimuksista, joita leirintäalueilta toivotuista palveluista odotetaan. Vastaavia tuloksia ovat jotkut muutkin tutkimuksissaan saaneet, minkä perusteella tehty markkinatutkimus on luotettava.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vain aikuisille tarkoitetulle leirintäalueelle Suomessa riittää kysyntää. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen perustamisessa, strategian luomisessa sekä markkinointisuunnitelman laatimisessa. Lisäksi opinnäytetyö toimii pohjana liiketoiminta- ja rahoitussuunnitelmalle.