Mikä tekee lehtikuvasta vaikuttavan? : tarkastelussa vuosina 2016 ja 2020 kuvajournalismikilpailun voittaneet yksittäiset valokuvat
Tauriainen, Iina (2022)
Tauriainen, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022008
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa etsin vastauksia siihen, mikä tekee lehtikuvasta vaikuttavan. Tutkimusaineistona käytän vuosina 2016 ja 2020 kuvajournalismikilpailun voittaneita yksittäisiä valokuvia. Analysoin tutkimusaineistoani semioottisin keinoin, jonka avulla löydän vastauksen siihen, minkälaisista teknisistä ja symbolisista seikoista koostuu vaikuttava lehtikuva.
Valokuvan vaikuttavuuden tutkiminen kiinnosti minua, koska työskentelen itse valokuvaamisen saralla ja aiheeseen syventymisestä on selkeää hyötyä omassa työssäni. Tarkoitukseni oli löytää tutkimusaineistoni kuvista resepti valokuvan vaikuttavuuteen, jota voisin myöhemmin hyödyntää omassa ammatillisessa kehityksessäni. Käsittelin tutkielmani tietoperustassa semioottista analyysia merkkien, koodien, kulttuurin, konnotaation, denotaation ja merkityksellistämisen avulla. Tämän lisäksi käsittelin tietoperustassa kuvajournalismikilpailun historiaa, uutiskuvan kriteereitä, valokuvauksen termistöä sekä aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Sain tutkielmassani selville, että vaikuttava lehtikuva on terävällä uutiskärjellä varustettu kokonaisuus, joka yllättää katsojansa viestimällään tarinalla ja samaistumispinnalla. Vaikuttava lehtikuva kertoo todellisuudesta, eikä sitä ole siloteltu tai pehmitetty helposti pureskeltavaan muotoon. Kuva herättää ajatuksia, jotka johtavat lopputulemaan kuvan merkityksestä. Vaikuttava lehtikuva tuo välittämällään viestillä lisäarvoa kontekstiinsa, ja se käsittelee onnistuneesti kuvausvuotensa ajankuvaa. Otoksessa piilevä tarina saa katsojan parhaimmillaan jopa yllättymään, mikä johtaa ymmärtämisen elämykseen ja mielihyvään.
Tulokset antavat selkeitä suuntaviivoja lehtikuvan merkityksellisyydestä ja vaikuttavuudesta. Aihetta voisi tutkia lisää tekemällä esimerkiksi teemahaastatteluita lehtien päätoimittajille ja lukijoille. Tällä tavalla voisi selvittää, minkälaiset lehtikuvat pysäyttävät lukijan ja toisaalta minkälaiset otokset lehden johto kokee kaikista vaikuttavimpina.
Valokuvan vaikuttavuuden tutkiminen kiinnosti minua, koska työskentelen itse valokuvaamisen saralla ja aiheeseen syventymisestä on selkeää hyötyä omassa työssäni. Tarkoitukseni oli löytää tutkimusaineistoni kuvista resepti valokuvan vaikuttavuuteen, jota voisin myöhemmin hyödyntää omassa ammatillisessa kehityksessäni. Käsittelin tutkielmani tietoperustassa semioottista analyysia merkkien, koodien, kulttuurin, konnotaation, denotaation ja merkityksellistämisen avulla. Tämän lisäksi käsittelin tietoperustassa kuvajournalismikilpailun historiaa, uutiskuvan kriteereitä, valokuvauksen termistöä sekä aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Sain tutkielmassani selville, että vaikuttava lehtikuva on terävällä uutiskärjellä varustettu kokonaisuus, joka yllättää katsojansa viestimällään tarinalla ja samaistumispinnalla. Vaikuttava lehtikuva kertoo todellisuudesta, eikä sitä ole siloteltu tai pehmitetty helposti pureskeltavaan muotoon. Kuva herättää ajatuksia, jotka johtavat lopputulemaan kuvan merkityksestä. Vaikuttava lehtikuva tuo välittämällään viestillä lisäarvoa kontekstiinsa, ja se käsittelee onnistuneesti kuvausvuotensa ajankuvaa. Otoksessa piilevä tarina saa katsojan parhaimmillaan jopa yllättymään, mikä johtaa ymmärtämisen elämykseen ja mielihyvään.
Tulokset antavat selkeitä suuntaviivoja lehtikuvan merkityksellisyydestä ja vaikuttavuudesta. Aihetta voisi tutkia lisää tekemällä esimerkiksi teemahaastatteluita lehtien päätoimittajille ja lukijoille. Tällä tavalla voisi selvittää, minkälaiset lehtikuvat pysäyttävät lukijan ja toisaalta minkälaiset otokset lehden johto kokee kaikista vaikuttavimpina.