Nuorten kanssa työskentelyn kehittäminen turvakodissa
Nurmi, Tiina (2021)
Nurmi, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorten kanssa työskentelyä turvakodissa. Nuorten kanssa työskentely oli kehittämisvaiheessa ja työstä puuttui suunnitelmallisuus. Aikaisemmin nuorten kanssa työskentely oli lapsityöntekijän vastuulla, mutta nykyään kaikkien työntekijöiden pitäisi työskennellä nuorten kanssa. Tämän vuoksi oli tärkeää tehdä prosessi, jota kaikki työntekijät voivat noudattaa. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Pääkaupungin turvakoti ry:n kaksi turvakotia. Prosessin kehittämisen rinnalla kulki Terveyden ja hyvinvointi laitoksen työryhmä, joka tekee suositusta lasten ja nuorten kanssa tehtävään työhön.
Teoreettinen viitekehys liittyi turvakotiin, lähisuhdeväkivaltaan sekä erityisesti nuorten kokemaan lähisuhdeväkivaltaan. Nuoriin liittyen keskityttiin siihen, mitä seurauksia lähisuhdeväkivallalla on nuoren elämässä, miten nuoret toipuvat ja puhuvat lähisuhdeväkivallasta sekä miten lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden nuorten kanssa tulisi työskennellä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta turvakotien työntekijöiden kanssa keskusteltiin ryhmäkeskusteluissa nuorten kanssa työskentelystä. Aluksi kartoitettiin nykytilannetta, sitten perehdyttiin mitä voisi tehdä toisin ja viimeiseksi arvioitiin tuotosta eli uutta prosessia.
Työntekijöiden ryhmäkeskustelujen pohjalta syntyi uusi prosessi nuorten kanssa työskentelylle. Prosessissa on kuvattu tarkasti ja käytännön läheisesti mitä nuorten kanssa tulisi tehdä missäkin prosessin vaiheessa. Lisäksi prosessiin on liitetty lista asioista mitä on hyvä huomioida nuoren kanssa työskentelyssä.
Uusi prosessi nuorten kanssa työskentelylle oli parantanut nuorten kanssa työskentelyä toisessa turvakodissa. Toisessa turvakodissa työskentely oli lähtötilanteessa hyvällä mallilla, joten kehittämistä ei tapahtunut. Uusi prosessi vastaa hyvin teoreettiseen viitekehykseen sekä siinä on huomioitu työntekijöiden ajatukset. Prosessi arvioitiin visuaalisesti hyväksi ja sen todettiin olevan selkeä ja kattava. Nuorten kanssa työskentelyn prosessia voi soveltaa muuallakin kuin turvakodissa sekä sitä voi soveltaa myös muun ikäisiin lapsiin.
Teoreettinen viitekehys liittyi turvakotiin, lähisuhdeväkivaltaan sekä erityisesti nuorten kokemaan lähisuhdeväkivaltaan. Nuoriin liittyen keskityttiin siihen, mitä seurauksia lähisuhdeväkivallalla on nuoren elämässä, miten nuoret toipuvat ja puhuvat lähisuhdeväkivallasta sekä miten lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden nuorten kanssa tulisi työskennellä. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta turvakotien työntekijöiden kanssa keskusteltiin ryhmäkeskusteluissa nuorten kanssa työskentelystä. Aluksi kartoitettiin nykytilannetta, sitten perehdyttiin mitä voisi tehdä toisin ja viimeiseksi arvioitiin tuotosta eli uutta prosessia.
Työntekijöiden ryhmäkeskustelujen pohjalta syntyi uusi prosessi nuorten kanssa työskentelylle. Prosessissa on kuvattu tarkasti ja käytännön läheisesti mitä nuorten kanssa tulisi tehdä missäkin prosessin vaiheessa. Lisäksi prosessiin on liitetty lista asioista mitä on hyvä huomioida nuoren kanssa työskentelyssä.
Uusi prosessi nuorten kanssa työskentelylle oli parantanut nuorten kanssa työskentelyä toisessa turvakodissa. Toisessa turvakodissa työskentely oli lähtötilanteessa hyvällä mallilla, joten kehittämistä ei tapahtunut. Uusi prosessi vastaa hyvin teoreettiseen viitekehykseen sekä siinä on huomioitu työntekijöiden ajatukset. Prosessi arvioitiin visuaalisesti hyväksi ja sen todettiin olevan selkeä ja kattava. Nuorten kanssa työskentelyn prosessia voi soveltaa muuallakin kuin turvakodissa sekä sitä voi soveltaa myös muun ikäisiin lapsiin.