Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Antirasistinen pedagogiikka Helsingin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa

Luukkonen, Veera (2021)

 
Avaa tiedosto
Antirasistinen pedagogiikka Helsingin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa (989.3Kt)
Lataukset: 


Luukkonen, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052146
Tiivistelmä
Rasismi ja antirasismi ovat olleet melko paljon esillä viimeaikaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Antirasismi ei ole käsitteenä uusi, mutta se on ollut unohduksissa viime vuosikymmeninä, koska se sisältää rodun käsitteen, jonka nähdään yleensä olevan vanhentunut. Vaikka rotu biologisena käsitteenä onkin virheellinen, sosiaalisena konstruktiona se on edelleen voimissaan vaikuttaen niin yksilötasolla kuin yhteiskunnan rakenteissa. Antirasismi on sitoumus toimia aktiivisesti kaikenlaista rasismia vastaan ja pyrkiä purkamaan niitä rakenteita, jotka ylläpitävät rasismia yhteiskunnassa.

Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten antirasistinen pedagogiikka näkyy helsinkiläistä varhaiskasvatusta, esiopetusta ja perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa sekä vertailla antirasististen teemojen esiintymistä eri yksiköissä huomioiden sen, onko yksikön henkilöstöä osallistunut antirasismikoulutukseen. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin dokumenttianalyysin avulla. Varhaiskasvatusta, esiopetusta ja perusopetusta ohjaavat kansalliset, kunnalliset ja yksikkökohtaiset julkisesti saatavilla olevat asiakirjat analysoitiin käyttäen menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Asiakirjoista nousseet kirjaukset teemoiteltiin teoriasta nousseiden antirasismia tukevien teemojen alle ja teemoja tarkasteltiin sosiaalisen konstruktivismin kautta. Nämä teemat olivat kriittinen käsitys opettajan tiedoista, erojen huomioiminen, moninaisuuden olettaminen, aktiivinen rasisminvastustaminen, osallisuus ja kulttuuriperintö.

Tulokset osoittavat, että antirasismin sijaan monikulttuurisuus on edelleen hallitseva lähestymistapa kulttuuriseen, katsomukselliseen ja kielelliseen moninaisuuteen niin helsinkiläisessä varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa kuin perusopetuksessakin. Antirasistisia teemoja oli kuitenkin nostettu esiin suurimmassa osassa ohjaavia asiakirjoja ja suunnitelmia, mutta laajuus vaihteli hyvin paljon. Perusopetuksen osalta kirjaukset olivat keskimäärin laajempia kuin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen osalta. Varhaiskasvatuksen osalta huomattavasti enemmän antirasistisiin teemoihin liittyviä kirjauksia olivat tehneet ne yksiköt, joiden henkilöstöä oli osallistunut antirasismikoulutukseen.

Antirasistisiin teemoihin liittyvien kirjausten määrä ja laajuus vaihteli runsaasti teeman mukaan. Erojen huomioiminen, moninaisuuden olettaminen ja osallisuus olivat vahvasti esillä suurimmassa osassa suunnitelmia niin perusopetuksessa kuin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessakin. Kulttuuriperintöön liittyvät kirjaukset olivat sisällöltään vaihtelevia, mutta niitä oli paljon. Kriittinen käsitys opettajan tiedoista nousi esiin huomattavasti harvemmin ja aktiivinen rasisminvastustaminen jäi hyvin marginaaliseen asemaan. Antirasismi terminä nousi esiin vain yksittäisissä suunnitelmissa. Tulosten perusteella antirasistisella pedagogiikalla ei vielä ole vakiintunutta paikkaa helsinkiläisessä varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa. Antirasismikoulutus vaikuttaisi kuitenkin antavan sysäyksen antirasistisen ajattelun kehittymiselle, joten on mahdollista, että tulevaisuudessa antirasistiset teemat nousisivat keskeisemmiksi myös ohjaavissa asiakirjoissa ja suunnitelmissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste