Kestävän kehityksen suunnitelman jalkauttaminen luonnonvara-alan koulutukseen, Ammattiopisto Luovi
Mökkönen, Mari (2022)
Mökkönen, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072167
Tiivistelmä
Ammattiopisto Luovin luonnonvara-alan koulutusta toteutetaan luonto- ja ympäristöalalla, puutarha-alalla sekä maatalousalalla Muhoksen ja Alavuden yksiköissä. Ammattiopisto Luovin valtakunnallinen työryhmä on laatinut kestävän tulevaisuuden periaatteet-suunnitelman vuonna 2021. Suunnitelmassa johtava ajatus on ”arkityöllä kestävään tulevaisuuteen” ja se ottaa kantaa kaikkiin 17 YK:n Agenda2030-tavoitteiden edistämiseen koulutuksen järjestämisessä.
Luovin luonnonvara-alan koulutus haluaa olla edelläkävijä kestävän kehityksen suunnitelman jalkauttamisessa käytännön opetukseen. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä luonnonvara-alan henkilöstö valitsee yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmiä hyödyntäen omat käytännön opetuksen kestävän kehityksen kehittämiskohteet ja johtaa niiden pohjalta omat luonnonvara-alan kestävän kehityksen tavoitteet ja pedagogisen kehittämisen suuntaviivat.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteisöllisen kehittämisen menetelmiä hyödyntäen työpajoissa syksyllä 2021. Työpajoihin osallistui Luovin luonnonvara-alan henkilöstö maatalous- ja luonto- ja ympäristöaloilta Muhoksen yksiköstä sekä puutarha-alan tutkinnosta Oulun toimipisteestä. Työpajoissa luonnonvara-alan henkilöstö pohti opetuksen arjen käytänteitä sekä kävi keskustelua luovin kestävän kehityksen suunnitelmasta suhteessa oman alan opetuksen käytänteisiin.
Tuloksena luonnonvara-alan pedagogisen kehittämisen painopisteiksi nousi viisi Agenda2030-teemaa: vastuullista kuluttamista, ei nälkää, edullista ja puhdasta energiaa, kestävät kaupungit ja yhteisöt sekä ilmastotekoja. Nämä teemat ja niiden näkyväksi tekeminen koulutuksen arkeen pedagogisten linjausten ja käytännön ratkaisujen muodossa sekä visuaalisesti esille tuotuna, muodostavat pohjan kestävän kehityksen teemojen korostamiseen opetuksen arkityössä. Luovi Vocational College offers vocational special needs education and training (VET) on the upper secondary level for young people and adults. Luovi offers vocational special needs education and training (VET) in six fields of study. Luovi operates nationwide, it has 28 locations all over Finland. Luovi offers preparatory training VALMA to enter upper secondary training and TELMA training for work and independent living.
Luovis education in the field of natural resources comprises three sectors: nature and environment, horticulture and agriculture. These are found in Muhos and Alavus. A national working group of Luovi Vocational College has drawn up a plan for the principles of a sustainable future in the year 2021. The guideline of the plan is “everyday work for a sustainable future”. It takes a stand on all 17 Agenda2030 goals in organizing education. The natural resource sector wants to be a pioneer in implementing the sustainable development plan into practical teaching. In this thesis, the educational staff in the field of natural resources select their targets for sustainable development in practical teaching using the methods of collaborative development. Educational staff draw their own goals for sustainable development in teaching.
As a result, five Agenda2030 themes became the focus of pedagogical development in the field of natural resources: responsible consumption and production, zero hunger, affordable and clean energy, sustainable cities and communities, and climate action. These themes and making them visible in the form of pedagogical guidelines and practical solutions for everyday education, as well as being presented visually, form the basis for emphasizing the themes of sustainable development in everyday teaching.
Luovin luonnonvara-alan koulutus haluaa olla edelläkävijä kestävän kehityksen suunnitelman jalkauttamisessa käytännön opetukseen. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä luonnonvara-alan henkilöstö valitsee yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmiä hyödyntäen omat käytännön opetuksen kestävän kehityksen kehittämiskohteet ja johtaa niiden pohjalta omat luonnonvara-alan kestävän kehityksen tavoitteet ja pedagogisen kehittämisen suuntaviivat.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteisöllisen kehittämisen menetelmiä hyödyntäen työpajoissa syksyllä 2021. Työpajoihin osallistui Luovin luonnonvara-alan henkilöstö maatalous- ja luonto- ja ympäristöaloilta Muhoksen yksiköstä sekä puutarha-alan tutkinnosta Oulun toimipisteestä. Työpajoissa luonnonvara-alan henkilöstö pohti opetuksen arjen käytänteitä sekä kävi keskustelua luovin kestävän kehityksen suunnitelmasta suhteessa oman alan opetuksen käytänteisiin.
Tuloksena luonnonvara-alan pedagogisen kehittämisen painopisteiksi nousi viisi Agenda2030-teemaa: vastuullista kuluttamista, ei nälkää, edullista ja puhdasta energiaa, kestävät kaupungit ja yhteisöt sekä ilmastotekoja. Nämä teemat ja niiden näkyväksi tekeminen koulutuksen arkeen pedagogisten linjausten ja käytännön ratkaisujen muodossa sekä visuaalisesti esille tuotuna, muodostavat pohjan kestävän kehityksen teemojen korostamiseen opetuksen arkityössä.
Luovis education in the field of natural resources comprises three sectors: nature and environment, horticulture and agriculture. These are found in Muhos and Alavus. A national working group of Luovi Vocational College has drawn up a plan for the principles of a sustainable future in the year 2021. The guideline of the plan is “everyday work for a sustainable future”. It takes a stand on all 17 Agenda2030 goals in organizing education. The natural resource sector wants to be a pioneer in implementing the sustainable development plan into practical teaching. In this thesis, the educational staff in the field of natural resources select their targets for sustainable development in practical teaching using the methods of collaborative development. Educational staff draw their own goals for sustainable development in teaching.
As a result, five Agenda2030 themes became the focus of pedagogical development in the field of natural resources: responsible consumption and production, zero hunger, affordable and clean energy, sustainable cities and communities, and climate action. These themes and making them visible in the form of pedagogical guidelines and practical solutions for everyday education, as well as being presented visually, form the basis for emphasizing the themes of sustainable development in everyday teaching.