Virtuaalitodellisuus hoitotyön opiskelussa
Karttunen, Lauri; Saukkonen, Matti; Luomanmäki, Aku (2022)
Karttunen, Lauri
Saukkonen, Matti
Luomanmäki, Aku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli virtuaalitodellisuus hoitotyön opetuksessa sekä virtuaalisen oppimisympäristön hyödyntäminen perioperatiivisen hoitotyön opinnoissa. Innostus ja idea opinnäytetyöhön saatiin siitä, että meitä kaikkia opinnäytetyöryhmän jäseniä kiinnostaa teknologia sekä sen sovellettavuus terveysalalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää virtuaalisimulaatioiden pedagoginen käytettävyys terveysalan koulutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää virtuaalisen oppimisympäristön soveltuvuutta osana perioperatiivisen hoitotyön opetusta. Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä menetelmiä. Opinnäytetyön aineiston saatiin FutureEdun (Future technologies in education) tekemällä kyselylomakkeella. Koekäytöstä kerätyn palautteen ja aineiston perusteella selvitettiin virtuaalitodellisuuden sekä virtuaalisten oppimisympäristöjen soveltuvuutta opetustilanteissa.
Virtuaalitodellisuuden eli VR:n avulla toteutettuja simulaatiotilanteita ja oppimisympäristöjä on jo käytössä usealla alalla ja nyt tätä teknologiaa tuodaan myös terveysalalle. Opinnäytetyö perustuu FutureEdun hankkeeseen, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa virtuaalisia oppimisympäristöjä. Hankkeessa oli mukana Savonia-ammattikorkeakoulun, Kuopion yliopistollisen sairaalan, sekä Savon ammattiopiston lisäksi myös ulkomaisia toimijoita, kuten bulgarialainen Yatrus Foundation ja Rusen yliopisto.
Testaavaksi ryhmäksi valikoitui Savonia-ammattikorkeakoulussa terveydenhoitaja koulutuksessa oleva ryhmä ja se oli osana perioperatiivisen hoitotyön harjoittelua. Simulaatiotilanne koski leikkaussalin valmistelua potilasta varten ja sisälsi muun muassa lääkkeiden ja laitteiston käsittelyä sekä vuorovaikutusta virtuaalisessa ympäristössä. Kyselylomakkeella saadut tulokset antavat viitteitä siitä, että simulaatio kokonaisuutena oli positiivinen kokemus opiskelijoille, esitetty materiaali oli kiinnostavaa ja edisti testaajien mielestä oppimista sekä sopii aihealueen oppimiseen. VR-teknologialla voidaan saada selkeitä kustannushyötyjä sekä kuten FutureEdun hankkeessa on tavoitteena, mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton oppiminen.
Virtuaalitodellisuuden eli VR:n avulla toteutettuja simulaatiotilanteita ja oppimisympäristöjä on jo käytössä usealla alalla ja nyt tätä teknologiaa tuodaan myös terveysalalle. Opinnäytetyö perustuu FutureEdun hankkeeseen, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa virtuaalisia oppimisympäristöjä. Hankkeessa oli mukana Savonia-ammattikorkeakoulun, Kuopion yliopistollisen sairaalan, sekä Savon ammattiopiston lisäksi myös ulkomaisia toimijoita, kuten bulgarialainen Yatrus Foundation ja Rusen yliopisto.
Testaavaksi ryhmäksi valikoitui Savonia-ammattikorkeakoulussa terveydenhoitaja koulutuksessa oleva ryhmä ja se oli osana perioperatiivisen hoitotyön harjoittelua. Simulaatiotilanne koski leikkaussalin valmistelua potilasta varten ja sisälsi muun muassa lääkkeiden ja laitteiston käsittelyä sekä vuorovaikutusta virtuaalisessa ympäristössä. Kyselylomakkeella saadut tulokset antavat viitteitä siitä, että simulaatio kokonaisuutena oli positiivinen kokemus opiskelijoille, esitetty materiaali oli kiinnostavaa ja edisti testaajien mielestä oppimista sekä sopii aihealueen oppimiseen. VR-teknologialla voidaan saada selkeitä kustannushyötyjä sekä kuten FutureEdun hankkeessa on tavoitteena, mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumaton oppiminen.