Jatkuvan oppimisen brändin sisäinen näkyvyys
Lampinen, Leena (2022)
Lampinen, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin jatkuvan oppimisen brändin sisäistä näkyvyyttä Itä-Suomen yliopistossa. Työn tavoitteena oli tunnistaa jatkuvan oppimisen brändin vahvuuksia sekä kartoittaa keinoja tunnettuuden lisäämiseksi ja myönteisyyden vahvistamiseksi sisäisessä toimintaympäristössä. Jatkuvan oppimisen kokonaisuuden kehittämisestä vastaa Jatkuvan oppimisen keskus yhdessä tiedekuntien, laitosten ja yksiköiden kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata jatkuvan oppimisen vuonna 2020 uudistettujen verkkosivujen välittämää brändikokemusta yliopistoyhteisön sisällä sekä selvittää brändikokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosa koostuu yhteisöviestinnästä, jatkuvasta oppimisesta ja brändistä. Yhteisöviestintään kuuluvaa brändiä, sisäistä brändäämistä ja sisäistä viestintää tarkastellaan jatkuvan oppimisen kontekstissa. Työssä päädyttiin kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen ja lähestymistapana tapaustutkimukseen. Tavoitteena oli tuottaa tutkittavasta ilmiöstä mahdollisimman syvällisen käsitys. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluna kolmessa eri ryhmässä, jotka muodostuivat opiskelijoista, opintopalvelujen henkilökunnasta ja opettajista. Ryhmissä oli neljä haastateltavaa ja heidät valittiin harkinnanvaraisesti. Tulosten mukaan jatkuvan oppimisen valtakunnallisesta merkityksestä oli yhtenäinen käsitys, mutta eroja syntyi, kun jatkuvan oppimisen merkitystä tarkasteltiin osana yliopiston perustehtävää. Jatkuvan oppimisen brändin vahvuudet tunnistettiin, mutta suhtautuminen brändiin ja brändäämiseen vaihteli. Opiskelijat näkivät brändin vahvistamisen mahdollisuutena, henkilökunta taas korosti tieteellisen tutkimuksen ja opetuksen merkitystä eikä brändäämistä koettu yliopiston tehtäväksi. Verkkosivujen ilmettä pidettiin raikkaana, mutta monimuotoisuutta kaivattiin. Viestinnän monikanavaisuuden ja hajanaisuuden seurauksena kasvokkain tapahtuvan viestinnän merkitys korostui ja erityisesti laitosten ja yksiköiden viestinnällinen rooli koettiin tärkeäksi. Tutkimus on tuottanut lisätietoa jatkuvan oppimisen brändin vahvuuksista sekä tarpeesta terävöittää brändiä. Tulokset vahvistavat myös jo tehtyjä ratkaisuja. Tuloksia voidaan hyödyntää sisäisen viestinnän ja brändäämisen vahvistamiseen sekä verkkosivujen jatkokehittämiseen. The thesis dealt with the internal visibility of the continuous learning brand at the University of Eastern Finland. The aim of the work was to identify the strengths of the continuous learning brand, as well as to identify ways to increase awareness and strengthen positivity in an internal operating environment. The Center for Continuous Learning, together with faculties, institutes and departments is responsible for the development of a continuous learning entity. The primary purpose of the thesis was to describe the brand experience conveyed by 2020 modernized continuous learning websites within the university community, as well as to identify factors affecting the brand experience. The theory part consists of corporate communication as well as continuous learning and the brand. Internal communication and internal branding, which is part of corporate communication, are viewed in the context of continuous learning. The thesis project was carried out as a qualitative study, and the approach was a case study. The goal was to produce the most profound understanding of the phenomenon under study. A focused interview was used as a data collection method. The interviews were conducted as a group interview in three different groups, consisting of students, study services staff and teachers. The groups had four interviewees and were selected through discretionary sampling. According to the results, there was a coherent understanding of the nationwide importance of continuous learning among the interviewees, but differences arose when the importance of continuous learning was considered as part of the university's basic mission. While the strengths of the continuous learning brand were identified, attitudes towards the brand and branding varied. Furthermore, students regarded brand reinforcement as an opportunity, whereas staff stressed the importance of scientific research and teaching, and the branding was not perceived as a mission to the university. The website's look was considered fresh, but the diversity was missed. As a result of the multichannel features and fragmentation of communication, the importance of face-to-face communication was emphasized, and the communication role of institutions and units was perceived to be important. In conclusion, the research has provided additional insight into the strengths of the continuous learning brand, as well as the need to sharpen the brand. The results also confirm the solutions already made. Consequently, the results can be utilized to further strengthen internal communications and branding, as well as further website development.