Asiakastyytyväisyys hampaiden valkaisutoimenpiteeseen: kyselytutkimus suuhygienistiopiskelijoiden valkaisuasiakkaille opetushammashoitolassa
Kööp, Aino; Karenius, Jenni (2022)
Kööp, Aino
Karenius, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Oulun opetushammashoitolan valkaisuasiakkaiden tyytyväisyyttä vastaanottovalkaisuihin, haittavaikutuksien ilmenemistä ja suhdetta taustamuuttujiin sekä haittavaikutusten yhteyttä asiakastyytyväisyyteen. Tavoitteena on lisätä suuhygienistien ammattitietämystä asiakastyytyväisyyden osa-alueista valkaisupotilailla sekä haittavaikutuksien ilmenemisestä ja yleisyydestä. Saatuja tuloksia voi hyödyntää valkaisua harkitseva asiakas tai valkaisuja tarjoavat hoitolat, kun valitaan valkaisumenetelmää.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Opetushammashoitolan asiakkaille toteutettiin Webropol-ohjelmalla luotu kysely, johon asiakkaat vastasivat kahden viikon päästä valkaisupäivästä. Valkaisun tekijänä olevan suuhygienistiopiskelijan tehtävänä oli valkaisun päätteeksi antaa valkaisuasiakkaalle saatekirje, jossa kyselyn linkki oli saatavilla. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin niin suomalaista kuin ulkomaalaista tutkittua tietoa vastaanottovalkaisuista, niiden käytöstä sekä ominaisuuksista. Tuloksissa esitelty asiakastyytyväisyys on perusteltu ja tarkasteltu teoreettista tietoa apua käyttäen.
Kyselyn tuloksena havaittiin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä valkaisutulokseen. Yleisin haittavaikutus on hampaiden vihlonta, jota ilmeni sekä valkaisutoimenpiteen aikana että sen jälkeen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tyytyväisyys on osin suhteellinen haittavaikutusten ilmenemiseen. Taustamuuttujista huomattiin aikaisemman valkaisutaustan olevan merkityksellinen haittavaikutusten ilmenemiseen kyselyn pohjalta.
Tuloksien perusteella voi todeta, että valkaisutoimenpiteessä asiakastyytyväisyys ei riipu pelkästään saavutetusta tuloksesta. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus siitä, miten henkilö on kokenut hampaiden valkaisun kautta saavutettujen tulosten vaikutukset omiin suun omahoidon tottumustensa sisältöön ja mielekkyyteen.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Opetushammashoitolan asiakkaille toteutettiin Webropol-ohjelmalla luotu kysely, johon asiakkaat vastasivat kahden viikon päästä valkaisupäivästä. Valkaisun tekijänä olevan suuhygienistiopiskelijan tehtävänä oli valkaisun päätteeksi antaa valkaisuasiakkaalle saatekirje, jossa kyselyn linkki oli saatavilla. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin niin suomalaista kuin ulkomaalaista tutkittua tietoa vastaanottovalkaisuista, niiden käytöstä sekä ominaisuuksista. Tuloksissa esitelty asiakastyytyväisyys on perusteltu ja tarkasteltu teoreettista tietoa apua käyttäen.
Kyselyn tuloksena havaittiin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä valkaisutulokseen. Yleisin haittavaikutus on hampaiden vihlonta, jota ilmeni sekä valkaisutoimenpiteen aikana että sen jälkeen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tyytyväisyys on osin suhteellinen haittavaikutusten ilmenemiseen. Taustamuuttujista huomattiin aikaisemman valkaisutaustan olevan merkityksellinen haittavaikutusten ilmenemiseen kyselyn pohjalta.
Tuloksien perusteella voi todeta, että valkaisutoimenpiteessä asiakastyytyväisyys ei riipu pelkästään saavutetusta tuloksesta. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi kvalitatiivinen tutkimus siitä, miten henkilö on kokenut hampaiden valkaisun kautta saavutettujen tulosten vaikutukset omiin suun omahoidon tottumustensa sisältöön ja mielekkyyteen.