Opintojen viivästymiseen vaikuttaneet tekijät Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelmassa
Junnonaho, Veera (2022)
Junnonaho, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202102308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet vuoden 2017 syksyllä suomenkielisen liiketalouden tutkinto-ohjelman aloittaneiden opiskelijoiden valmistumisen viivästymiseen. Lisäksi opinnäytetyön avulla selvitettiin, mitä Oulun ammattikorkeakoulu olisi voinut tehdä toisin ja millä keinoin opinnoissaan viivästyneitä opiskelijoita olisi voitu tukea, jotta valmistuminen olisi tapahtunut tavoiteajassa. Toteutetun tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle hyödyllistä lisäinformaatiota syistä, jotka ovat vaikuttaneet opiskelijoiden valmistumisen viivästymiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin korkeakoulun rahoitusta, liiketalouden opintoja Oulun ammattikorkeakoulussa, opiskelukykyä ja tähän liittyviä osa-alueita, joita ovat muun muassa opiskelijan omat voimavarat, opiskelutaidot, opetustoiminta sekä opiskeluympäristö. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös opintojen etenemistä ja toimeksiantajan toiveiden mukaisesti myös työskentelyä opintojen ohella sekä työn opinnollistamista.
Empiirinen tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Kvantitatiivisten kysymysten avulla pyrittiin saamaan selville karkeita syyluokkia, jotka ovat vaikuttaneet valmistumisen viivästymiseen, kun taas kvalitatiivisten kysymysten avulla pyrittiin ymmärtämään opiskelijoiden yksilöllisiä kokemuksia. Tutkimuksen kohteena olevalle ryhmälle lähetettiin kyselylomake, joka toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalua hyödyntäen. Tutkittavana ryhmänä toimi 2017 syksyllä opintonsa aloittaneet suomenkielisen liiketalouden tutkinto-ohjelman päivä- ja monimuoto-opiskelijat. Tutkittavaan ryhmään rajattiin ne opiskelijat, joilla oli suoritettuna 100 opintopistettä ja jotka olivat statuksella 3,5 vuotta + yksi vuosi. Tutkittavassa ryhmässä oli yhteensä 126 henkilöä ja näistä 32 vastasi lähetettyyn kyselyyn.
Tutkimuksen perusteella eniten opintoja viivästyttäneet tekijät olivat työskentely opintojen ohella, puutteellinen opiskelumotivaatio sekä puutteellinen ajankäytönhallinta. Lisäksi toteutetussa tutkimuksessa nousi esille myös kehityskohteita. Näitä olivat muun muassa opiskelijoiden opiskelumotivaation ylläpito opintojen aikana, ajankäytönhallintaan liittyvän ohjauksen tarjoaminen opintojen aikana, opinnäytetyöprosessiin liittyvien haasteiden selvittäminen, opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen opetusmenetelmissä ja työskentelytavoissa, sekä työn opinnollistamisen tunnettuuden kasvattaminen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin korkeakoulun rahoitusta, liiketalouden opintoja Oulun ammattikorkeakoulussa, opiskelukykyä ja tähän liittyviä osa-alueita, joita ovat muun muassa opiskelijan omat voimavarat, opiskelutaidot, opetustoiminta sekä opiskeluympäristö. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös opintojen etenemistä ja toimeksiantajan toiveiden mukaisesti myös työskentelyä opintojen ohella sekä työn opinnollistamista.
Empiirinen tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Kvantitatiivisten kysymysten avulla pyrittiin saamaan selville karkeita syyluokkia, jotka ovat vaikuttaneet valmistumisen viivästymiseen, kun taas kvalitatiivisten kysymysten avulla pyrittiin ymmärtämään opiskelijoiden yksilöllisiä kokemuksia. Tutkimuksen kohteena olevalle ryhmälle lähetettiin kyselylomake, joka toteutettiin Webropol kysely- ja raportointityökalua hyödyntäen. Tutkittavana ryhmänä toimi 2017 syksyllä opintonsa aloittaneet suomenkielisen liiketalouden tutkinto-ohjelman päivä- ja monimuoto-opiskelijat. Tutkittavaan ryhmään rajattiin ne opiskelijat, joilla oli suoritettuna 100 opintopistettä ja jotka olivat statuksella 3,5 vuotta + yksi vuosi. Tutkittavassa ryhmässä oli yhteensä 126 henkilöä ja näistä 32 vastasi lähetettyyn kyselyyn.
Tutkimuksen perusteella eniten opintoja viivästyttäneet tekijät olivat työskentely opintojen ohella, puutteellinen opiskelumotivaatio sekä puutteellinen ajankäytönhallinta. Lisäksi toteutetussa tutkimuksessa nousi esille myös kehityskohteita. Näitä olivat muun muassa opiskelijoiden opiskelumotivaation ylläpito opintojen aikana, ajankäytönhallintaan liittyvän ohjauksen tarjoaminen opintojen aikana, opinnäytetyöprosessiin liittyvien haasteiden selvittäminen, opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen opetusmenetelmissä ja työskentelytavoissa, sekä työn opinnollistamisen tunnettuuden kasvattaminen.