Terveyskylän Omapolku-palvelun käyttöönotto neuvolatoimintaan Länsi-Uudenmaan kuntien perusterveydenhuollossa
Pikkarainen, Anni (2022)
Pikkarainen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202152501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202152501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe sai alkunsa Helsingin yliopistollisen sairaalan Terveyskylän toiveesta luoda Omapolku-palvelun käyttöönoton toimintamalli neuvolatoimintaan. Opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla Omapolku-palvelun käyttöönottoa neuvolatoiminnassa Länsi-Uudenmaan kuntien perusterveydenhuollon yksiköissä. Opinnäytetyössä selvitetään käyttöönoton edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä tuotetaan käyttöönoton toimintamalli. Opinnäytetyön tavoitteena on jatkossa sujuvoittaa Omapolku-palvelun käyttöönottoa neuvoloissa ja edistää sähköisten terveyspalveluiden hyödyntämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimuksellinen kehittämistyö eteni kolmessa vaiheessa. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin dokumenttianalyysi, jonka aineistona hyödynnettiin Terveyskylä-organisaatiolta saatuja dokumentteja. Työn toisessa vaiheessa toteutettiin osallistuva havainnointi Länsi-Uudenmaan kuntien neuvoloiden työntekijöille järjestetyissä etäkokouksissa. Dokumenttianalyysin ja osallistuvassa havainnoinnin aineistosta tehtiin sisällön analyysi. Työn kolmannessa vaiheessa luotiin käyttöönoton toimintamalli neuvolatoimintaan. Aineistona käytettiin tiedonhausta saatua tietoa sekä dokumenttianalyysistä ja osallistuvasta havainnoinnista saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli esille, että Omapolku-palvelun käyttöönotto on kokonaisuus, jonka keskeisiä teemoja ovat projektinhallinta, toiminnan muutos, muutosjohtaminen, asiakaslähtöisyys ja viestintä. Omapolku-palvelun käyttöönotossa nousi esille edistäviä ja estäviä tekijöitä, jotka koskivat käyttöönoton kulkua ja aikataulua, projektin toteutusta, johtajuutta ja yhteisön viestintää. Käyttöönoton toimintamalli neuvolatoimintaan sisältää kuvioita ja tekstiä, jotka kertovat käyttöönottoon liittyvän projektin etenemisestä sekä Omapolku-palvelun toiminnasta neuvoloissa.
Perusterveydenhuolto eroaa erikoissairaanhoidosta, sillä perusterveydenhuollossa on enemmän eri sidosryhmiä ja tämä vaikuttaa siihen, miten toiminnan muutos onnistuu. Käyttöönotossa tulee huomioida riittävät resurssit ja aikataulu sekä ottaa ammattilaiset varhaisessa vaiheessa mukaan palvelun suunnitteluun. Perusterveydenhuollossa hoidetaan laaja-alaisesti eri sairauksia ja edistetään asiakkaiden terveyttä. Tämän vuoksi Omapolku-palvelu voisi olla asiakkaiden hoidossa hyödyksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimuksellinen kehittämistyö eteni kolmessa vaiheessa. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin dokumenttianalyysi, jonka aineistona hyödynnettiin Terveyskylä-organisaatiolta saatuja dokumentteja. Työn toisessa vaiheessa toteutettiin osallistuva havainnointi Länsi-Uudenmaan kuntien neuvoloiden työntekijöille järjestetyissä etäkokouksissa. Dokumenttianalyysin ja osallistuvassa havainnoinnin aineistosta tehtiin sisällön analyysi. Työn kolmannessa vaiheessa luotiin käyttöönoton toimintamalli neuvolatoimintaan. Aineistona käytettiin tiedonhausta saatua tietoa sekä dokumenttianalyysistä ja osallistuvasta havainnoinnista saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli esille, että Omapolku-palvelun käyttöönotto on kokonaisuus, jonka keskeisiä teemoja ovat projektinhallinta, toiminnan muutos, muutosjohtaminen, asiakaslähtöisyys ja viestintä. Omapolku-palvelun käyttöönotossa nousi esille edistäviä ja estäviä tekijöitä, jotka koskivat käyttöönoton kulkua ja aikataulua, projektin toteutusta, johtajuutta ja yhteisön viestintää. Käyttöönoton toimintamalli neuvolatoimintaan sisältää kuvioita ja tekstiä, jotka kertovat käyttöönottoon liittyvän projektin etenemisestä sekä Omapolku-palvelun toiminnasta neuvoloissa.
Perusterveydenhuolto eroaa erikoissairaanhoidosta, sillä perusterveydenhuollossa on enemmän eri sidosryhmiä ja tämä vaikuttaa siihen, miten toiminnan muutos onnistuu. Käyttöönotossa tulee huomioida riittävät resurssit ja aikataulu sekä ottaa ammattilaiset varhaisessa vaiheessa mukaan palvelun suunnitteluun. Perusterveydenhuollossa hoidetaan laaja-alaisesti eri sairauksia ja edistetään asiakkaiden terveyttä. Tämän vuoksi Omapolku-palvelu voisi olla asiakkaiden hoidossa hyödyksi.