Kahvilapalvelujen kehittäminen itsepalvelumyynnin avulla
Seppänen, Saija (2022)
Seppänen, Saija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172559
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Meilahden sairaala-alueella työskentelevän henkilökunnan tarvetta saada kahvilapalveluja myös niinä aikoina, kun alueen kahvilat ja ravintolat ovat suljettuina. Tutkimus kohdentui hektiselle anestesia- ja leikkausosastolle.
Työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kahvilatoiminnan mahdollisuuksia itsepalvelutoimintoina ja tavoitteena oli kartoittaa asiakasymmärrystä ja asiakkaiden tarpeita mahdollisuuteen voida ostaa aterioita ja välipaloja ympäri vuorokauden.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu asiakaskokemuksesta, asiakaslähtöisyydestä ja asiakasymmärryksestä sekä käytettävyydestä ja käyttäjäkokemuksesta. Opinnäytetyössä avataan myös itsepalvelumyyntiä ja sen digitaalisia ratkaisuja, kuten mobiilimaksamisen vaihtoehtoja ja älyteknologiaan perustuvaa Selfly Store automaattia, jota pilotoitiin HUSin anestesia- ja leikkausosastolla alkuvuodesta 2021.
Työn tuloksena saatiin konkreettista dataa asiakaskokemuksesta kyselytutkimuksen avulla Selfly Storen pilotoinnin ajalta. Tutkimustulokset osoittivat, että itsepalvelumyynnin vieminen henkilökunnan tiloihin oli asiakkaiden mielestä hyvä ratkaisu.
Opinnäytetyössä ei ilmene salassa pidettäviä, toimeksiantajan asioita, vaan pilotoinnin ajalta tehdyt kannattavuuslaskelmat ovat toimitettu toimeksiantajalle erillisenä asiakirjana.
Työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kahvilatoiminnan mahdollisuuksia itsepalvelutoimintoina ja tavoitteena oli kartoittaa asiakasymmärrystä ja asiakkaiden tarpeita mahdollisuuteen voida ostaa aterioita ja välipaloja ympäri vuorokauden.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu asiakaskokemuksesta, asiakaslähtöisyydestä ja asiakasymmärryksestä sekä käytettävyydestä ja käyttäjäkokemuksesta. Opinnäytetyössä avataan myös itsepalvelumyyntiä ja sen digitaalisia ratkaisuja, kuten mobiilimaksamisen vaihtoehtoja ja älyteknologiaan perustuvaa Selfly Store automaattia, jota pilotoitiin HUSin anestesia- ja leikkausosastolla alkuvuodesta 2021.
Työn tuloksena saatiin konkreettista dataa asiakaskokemuksesta kyselytutkimuksen avulla Selfly Storen pilotoinnin ajalta. Tutkimustulokset osoittivat, että itsepalvelumyynnin vieminen henkilökunnan tiloihin oli asiakkaiden mielestä hyvä ratkaisu.
Opinnäytetyössä ei ilmene salassa pidettäviä, toimeksiantajan asioita, vaan pilotoinnin ajalta tehdyt kannattavuuslaskelmat ovat toimitettu toimeksiantajalle erillisenä asiakirjana.