Shades of Green -instrumentin käyttökokeilu : case: Pure Waste Textiles Oy
Ainesmaa, Susanna (2022)
Ainesmaa, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172583
Tiivistelmä
Yritykset viestivät kestävästä toiminnastaan useimmiten joko vapaamuotoisen vastuullisuusviestinnän keinoin tai kolmansien osapuolten hyväksymien sertifikaattien tai ympäristömerkkien kautta. Suurimmalle osalle kuluttajista on kuitenkin vaikea sisäistää eri ympäristö- tai sosiaalista vastuuta kuvaavien merkkien sisältöä, ja vapaamuotoisessa vastuullisuusviestinnässä nähdään haasteita sen luotettavuuden suhteen. Finix-hankkeessa kehitteillä olevassa Shades of Green -instrumentissa on pyritty yhdistämään näiden molempien vastuullisuusviestintätapojen hyvät puolet ja ottamaan huomioon tuotelähtöisessä kestävyyden arvioinnissa koko tuotteen elinkaari kestävän kehityksen näkökulmat laajasti huomioiden.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli soveltaa Shades of Green -instrumentin kriteerejä käytäntöön yhteistyöyrityksen tuotteen sosiaalisen ja ympäristökestävyyden arvioimisessa. Tavoitteena oli kokeilla Shades of Green -instrumentin toimivuutta käytännössä sekä analysoida laadullisesti instrumentin soveltuvuutta perustuen käyttökokeiluun, kirjallisuuteen ja asiantuntijahaastatteluun tuottaen kehittämisehdotuksia instrumentin jatkokehitystä varten. Opinnäytetyössä pyrittiin yhdistämään yhteistyökumppanina toimineen, kiertotaloutta edistävän Pure Wasten asiantuntijuus ja Shades of Green -instrumentin kehittäminen puolistrukturoidun asiantuntijahaastattelun avulla.
Käyttökokeilu osoitti, että Shades of Green -instrumentti soveltuu erinomaisesti yhteistyöyrityksen tuotteen kestävyyden arviointiin. Asiantuntijahaastattelun ja kirjallisuuden kautta nousi esille teemoja, joita instrumentin jatkokehityksessä voidaan tulevaisuudessa huomioida. Jatkotutkimusaiheina ehdotettiin lisää tämän työn kaltaisten käyttökokeilujen tekemistä erilaisten ja erikokoisten yritysten tuotteisiin eri tuoteryhmät huomioiden sekä Shades of Green -instrumentin testaamista kuluttajilla, jotta saataisiin selville, tuoko instrumentti toivottua selkeyttä kuluttajille suunnattuun vastuullisuusviestintään.
Avainsanat:
Vastuullisuus, Shades of Green -instrumentti, vastuullisuusmittari, kestävä kehitys, ympäristökestävyys, sosiaalinen kestävyys, ympäristömerkit, vastuullisuusviestintä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli soveltaa Shades of Green -instrumentin kriteerejä käytäntöön yhteistyöyrityksen tuotteen sosiaalisen ja ympäristökestävyyden arvioimisessa. Tavoitteena oli kokeilla Shades of Green -instrumentin toimivuutta käytännössä sekä analysoida laadullisesti instrumentin soveltuvuutta perustuen käyttökokeiluun, kirjallisuuteen ja asiantuntijahaastatteluun tuottaen kehittämisehdotuksia instrumentin jatkokehitystä varten. Opinnäytetyössä pyrittiin yhdistämään yhteistyökumppanina toimineen, kiertotaloutta edistävän Pure Wasten asiantuntijuus ja Shades of Green -instrumentin kehittäminen puolistrukturoidun asiantuntijahaastattelun avulla.
Käyttökokeilu osoitti, että Shades of Green -instrumentti soveltuu erinomaisesti yhteistyöyrityksen tuotteen kestävyyden arviointiin. Asiantuntijahaastattelun ja kirjallisuuden kautta nousi esille teemoja, joita instrumentin jatkokehityksessä voidaan tulevaisuudessa huomioida. Jatkotutkimusaiheina ehdotettiin lisää tämän työn kaltaisten käyttökokeilujen tekemistä erilaisten ja erikokoisten yritysten tuotteisiin eri tuoteryhmät huomioiden sekä Shades of Green -instrumentin testaamista kuluttajilla, jotta saataisiin selville, tuoko instrumentti toivottua selkeyttä kuluttajille suunnattuun vastuullisuusviestintään.
Avainsanat:
Vastuullisuus, Shades of Green -instrumentti, vastuullisuusmittari, kestävä kehitys, ympäristökestävyys, sosiaalinen kestävyys, ympäristömerkit, vastuullisuusviestintä