Varainhoidon palvelun markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus eteläsuomalaisessa Säästöpankissa
Mattila, Tuila (2022)
Mattila, Tuila
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172593
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Säästöpankin X varainhoidon palvelulle markkinointikampanja. Työn tavoitteena oli saada markkinointiviestinnän keinoin pankin asiakkaat kiinnostumaan palvelusta ja varaamaan ajan tapaamiseen. Luottamuksellisista syistä työssä ei käsitellä Säästöpankkia koko nimellä tai mainosbudjettia tarkoin euromäärin. Myös kampanjan visuaalisia materiaaleja on toimeksiantajan toiveesta osittain sensuroitu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää keskittyen mainontaan, tavoiteasetantaa viestinnän vaikutustasojen kautta, sisältöjen suunnittelua AIDA-mallin avulla, vaikuttavuuden mittaamista sekä sosiaalisen median markkinoinnin erityispiirteitä.
Toiminnallisessa osuudessa on kuvattu markkinointikampanjan suunnitteluprosessi vaiheittain sisältäen aikataulutuksen, tavoitteiden, haasteiden, mittareiden ja kohderyhmien määrittelyn sekä niiden pohjalta sanoman sisällön ja muodon suunnittelun sekä kanavien valinnan.
Opinnäytetyön tuotoksena marraskuussa 2021 julkaistiin kolmeviikkoinen markkinointikampanja, jonka kanavina toimivat Säästöpankin X sosiaalisen median tilit sekä pankin omat asiakasviestintäkanavat. Toiminnallisen osuuden lopuksi on esitelty kampanjan materiaalit sekä tulokset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää keskittyen mainontaan, tavoiteasetantaa viestinnän vaikutustasojen kautta, sisältöjen suunnittelua AIDA-mallin avulla, vaikuttavuuden mittaamista sekä sosiaalisen median markkinoinnin erityispiirteitä.
Toiminnallisessa osuudessa on kuvattu markkinointikampanjan suunnitteluprosessi vaiheittain sisältäen aikataulutuksen, tavoitteiden, haasteiden, mittareiden ja kohderyhmien määrittelyn sekä niiden pohjalta sanoman sisällön ja muodon suunnittelun sekä kanavien valinnan.
Opinnäytetyön tuotoksena marraskuussa 2021 julkaistiin kolmeviikkoinen markkinointikampanja, jonka kanavina toimivat Säästöpankin X sosiaalisen median tilit sekä pankin omat asiakasviestintäkanavat. Toiminnallisen osuuden lopuksi on esitelty kampanjan materiaalit sekä tulokset.