Infografiikkaa päiväkodin musiikkituokioihin
Känninen, Sisko (2022)
Känninen, Sisko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192660
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin infografiikkaa päiväkodin musiikkituokioihin.
Tuokiot toteutettiin Inkilänmäen päiväkodissa integroituun ryhmään. Tuokiossa olleet
lapset olivat 3-6-vuotiaita. Tuokio tehtiin yhteistyössä Laura Kännisen kanssa, joka
vastasi päiväkodissa pidettävistä musiikkituokioista.
Tavoitteena oli tuottaa ymmärrettävää kuvitusta desing for all -periaatteella eri-ikäisille
ja -taustaisille lapsille. Kuvien tavoitteena oli olla informaation väline musiikkituo kioissa, jotta lapset ymmärtävät paremmin, mitä tuokioiden lauluissa puhutaan ja kuinka
heidän toivottiin käyttäytyvän tuokioiden aikana.
Opinnäytetyössä havainnoitiin lasten kuvien ymmärtämistä musiikkituokioissa siten, että
kuvat näytettiin heille ilman johdattelua ja kysyttiin, mitä kuva heidän mielestään esittää.
Lasten puheet kirjattiin ylös paperille heti tuokioiden päätyttyä.
Työn aikana kysyttiin päiväkodin henkilökunnalta, millaiset kuvat toimivat heidän mielestään parhaiten lapsille ja minkä takia. Työn aikana tehtiin myös nimettömänä vastattava Google Forms -kysely, jossa kysyttiin eri puolilla Suomea asuvilta lasten parissa työskenteleviltä ihmisiltä heidän ajatuksiaan siitä, millaiset kuvat toimivat parhaiten lapsille, miksi ja käyttävätkö he työssään kuvia.
Työn aikana huomattiin, että lapsilla on hyvä kuvien ymmärtämisen taito ja heidän ymmärtämiseensä voi vaikuttaa myös eri asiat, joita on tehty tuokioiden
ulkopuolella. Työn aikana tuotettiin 52 kappaletta kuvia, jotka toimivat lapsille viimeistään johdattelun kautta. Työn aikana johdattelu tapahtui sanallisesti viittaamalla asioihin, jotka liittyivät haettuun sanaan.
Tuokiot toteutettiin Inkilänmäen päiväkodissa integroituun ryhmään. Tuokiossa olleet
lapset olivat 3-6-vuotiaita. Tuokio tehtiin yhteistyössä Laura Kännisen kanssa, joka
vastasi päiväkodissa pidettävistä musiikkituokioista.
Tavoitteena oli tuottaa ymmärrettävää kuvitusta desing for all -periaatteella eri-ikäisille
ja -taustaisille lapsille. Kuvien tavoitteena oli olla informaation väline musiikkituo kioissa, jotta lapset ymmärtävät paremmin, mitä tuokioiden lauluissa puhutaan ja kuinka
heidän toivottiin käyttäytyvän tuokioiden aikana.
Opinnäytetyössä havainnoitiin lasten kuvien ymmärtämistä musiikkituokioissa siten, että
kuvat näytettiin heille ilman johdattelua ja kysyttiin, mitä kuva heidän mielestään esittää.
Lasten puheet kirjattiin ylös paperille heti tuokioiden päätyttyä.
Työn aikana kysyttiin päiväkodin henkilökunnalta, millaiset kuvat toimivat heidän mielestään parhaiten lapsille ja minkä takia. Työn aikana tehtiin myös nimettömänä vastattava Google Forms -kysely, jossa kysyttiin eri puolilla Suomea asuvilta lasten parissa työskenteleviltä ihmisiltä heidän ajatuksiaan siitä, millaiset kuvat toimivat parhaiten lapsille, miksi ja käyttävätkö he työssään kuvia.
Työn aikana huomattiin, että lapsilla on hyvä kuvien ymmärtämisen taito ja heidän ymmärtämiseensä voi vaikuttaa myös eri asiat, joita on tehty tuokioiden
ulkopuolella. Työn aikana tuotettiin 52 kappaletta kuvia, jotka toimivat lapsille viimeistään johdattelun kautta. Työn aikana johdattelu tapahtui sanallisesti viittaamalla asioihin, jotka liittyivät haettuun sanaan.