Näytä suppeat kuvailutiedot

Unga vuxna och banken : Case: Mörskom Sparbanks kontor i Borgå

Berg, Pernilla (2014)

dc.contributor.authorBerg, Pernilla
dc.date.accessioned2014-02-04T13:30:35Z
dc.date.available2014-02-04T13:30:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201402042005
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/70431
dc.description.abstractI dagens företagsvärld är varumärket en värdefull tillgång. Varumärket finns över allt och är omöjliga för konsumenter att undvika. För att klara sig på marknaden behöver företag ett varumärke som är unikt och tilltalande för konsumenterna. Syftet med examensarbetet var att göra en undersökning om hur väl ungdomar i Borgå känner igen varumärket Mörskom Sparbank. Uppdragsgivare för arbetet var Mörskom Sparbanks kontor i Borgå. Då Mörskom Sparbank endast varit verksamt 5 år i Borgå blir det viktigt att kartlägga nuläget för bankens marknads position. Som teori till arbetet har det använts både böcker och elektroniska källor. Examensarbetet utfördes som en kvantitativ undersökning, med hjälp av enkätformulär. Totalt fyllde 202 respondenter i enkäten. Arbetet begränsades till ungdomar i 18-25 års ålder. Resultatet av arbetet ger en bild av nuläget för Mörskom Sparbanks kontor i Borgå. Resultatet visar att kännedomen om Mörskom Sparbank är låg bland ungdomar i Borgå. Resultatet visade även att många ungdomar vill få mera information om bankens produkter. Med undersökningens svar kan det konstateras att ungdomarna i Borgå är en bra målgrupp att satsa på för att samla åt sig mera stamkunder.sv
dc.description.abstractNykypäivän yritysmaailmassa nähdään arvokkaaksi lisäarvoksi yrityksen oma brändi. Brändejä löytyy kaikkialta ja niitä on kuluttajana mahdoton välttää. Yritykselle on tärkeää kehittää omaa brändiä. Brändi on yleensä ainutlaatuinen ja sillä pyritään mm. houkuttelemaan kuluttajia. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuinka hyvin Porvoossa nuoret tuntevat Myrskylän Säästöpankin brändiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Myrskylän Säästöpankki,Porvoon konttori. Myrskylän Säästöpankki on toiminut 5-vuotta Porvoossa, tästä syystä on tärkeää kartoittaa pankin nykytilanne markkinoilla. Työn teoriaosassa ja sisällön suunnittelussa on käytetty lähteenä kirjoja sekä luotettavia sähköisiä sivustoja. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen vastasi yhteensä 202 vastaajaa. Tutkimuksessa kartoitettiin 18–25 –vuotiaiden itsenäistyvien nuorien tuntemusta Myskylän Säästöpankin Porvoon konttorista. Työn tulokset antavat kuvan Myrskylän Säästöpankin Porvoon konttorin nykytilasta. Tutkimuksen tulos näyttää, että nuoret Porvoossa tuntevat pankin brändin huonosti. Tulokset osoittavat myös, että monet nuorista haluavat saada lisää tietoa pankin tuotteista. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Porvoolaiset nuoret ovat hyvä kohderyhmä, johon kannatta panostaa. Heistä pankki voisi saada uusia kanta-asiakkaita.fi
dc.description.abstractIn today’s business world, the brand is a valuable asset. The brand is everywhere and is impossible for consumers to avoid. To survive in the market, companies need a brand that is unique and appealing to consumers. The purpose of this bachelor’s thesis was to do a survey on how well young people in Porvoo recognize the brand Myrskylän Säästöpankki. The commissioning company for this work is Myrskylän Säästöpankki’s office in Porvoo. Since the office in Porvoo has only ben active for five years it becomes important to identify the current status of the bank’s place on the market. To theory it has been used both books and electronic sources. The research was carried out with a quantitative method using questionnaires. A total of 202 respondents filled in the questionnaire. The work was limited to young adults between the ages of 18 and 25. The result of this work shows a view of the current status of Myrskylän Säästöpankki office in Porvoo. The result shows that knowledge of Myrskylän Säästöpankki is low among young adults in Porvoo. The result also showed that many of the respondents want to get more information about the bank’s products. With the responses from the survey it is clear that the youth in Porvoo is a good target group for the bank to get more regular customers.en
dc.language.isoswe
dc.publisherYrkeshögskolan Novia
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleUnga vuxna och banken : Case: Mörskom Sparbanks kontor i Borgåsv
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2197
dc.organizationYrkeshögskolan Novia
dc.subject.allarsbankersv
dc.subject.allarsbanktjänstersv
dc.subject.allarsvarumärkensv
dc.subject.allarsbrandingsv
dc.subject.allarsserviceföretagsv
dc.contributor.organizationYrkeshögskolan Novia
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineFöretagsekonomi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot