Elektroniikan ikääntyminen ajoneuvossa
Passinmäki, Sampo (2022)
Passinmäki, Sampo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212716
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin selvitys ajoneuvon elektronisten komponenttien elinkaareen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena oli saada selville, mitkä asiat vaikuttavat ajoneuvojen elektronisten komponenttien ikääntymiseen, jonka seurauksena ne voivat vioittua. Tarkastelun kohteena olivat myös erilaiset keinot, joilla pyritään varmistumaan elektroniikan riittävästä kestävyydestä. Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Aiheesta koottiin kirjallisuutta, tutkimuksia sekä standardeja, joiden pohjalta työ toteutettiin.
Opinnäytetyö alkaa selvityksellä, jossa tarkastellaan elektroniikan määrää ajoneuvoissa. On todettavissa, että sähkökomponenttien määrä on suuressa kasvussa ja näillä näkymin se tulee jatkamaan kasvuaan myös lähitulevaisuudessa. Elektroniikka ja sen kehitys mahdollistaa suurelta osin ajoneuvojen uudet innovaatiot.
Tämän jälkeen selvitettiin, kuinka vika-alttiita sähköiset järjestelmät ajoneuvoissa ovat. Kävi ilmi, että ajoneuvojen vikaantumisten syynä ovat hyvin usein sähköiset järjestelmät. Seuraavaksi perehdyttiin vikaantumisen aiheuttajiin. Nämä niin sanotut ikäännyttävät tekijät ovat suuressa osassa ajoneuvojen elektroniikan vikaantumisessa. Lisäksi käydään läpi, millaisia vaikutuksia kullakin tekijällä on sähköisiin komponentteihin.
Työssä selvitettiin myös, miten näitä ikäännyttäviä tekijöitä pyritään huomioimaan ajoneuvon suunnittelussa. Ajoneuvosuunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon etenkin turvallisuuteen vaikuttavien järjestelmien toiminta. Suunnittelua varten on olemassa esimerkiksi ISO 26262 -standardi, jossa on kattavat ohjeet turvallisuus kriittisen järjestelmän suunnitteluun. Standardin pääkohtia tarkastellaan työssä. Lopuksi esitetään havainnollistava esimerkki ajoneuvon vikaantumisesta, joka johtuu sähköisen komponentin ikääntymisestä.
Opinnäytetyö on aiheensa puolesta hyvin keskeinen, sillä elektroniikan suunnittelu on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää autonomisten sekä muiden turvallisuuteen vaikuttavien sähköjärjestelmillä toteutettujen toimintojen lisääntyessä. Lopputuloksena syntyi katsaus sähköjärjestelmien vikaantumisen syihin sekä siihen, millä menetelmin suunnittelussa pyritään varmistamaan komponentin riittävä kestävyys.
Opinnäytetyö alkaa selvityksellä, jossa tarkastellaan elektroniikan määrää ajoneuvoissa. On todettavissa, että sähkökomponenttien määrä on suuressa kasvussa ja näillä näkymin se tulee jatkamaan kasvuaan myös lähitulevaisuudessa. Elektroniikka ja sen kehitys mahdollistaa suurelta osin ajoneuvojen uudet innovaatiot.
Tämän jälkeen selvitettiin, kuinka vika-alttiita sähköiset järjestelmät ajoneuvoissa ovat. Kävi ilmi, että ajoneuvojen vikaantumisten syynä ovat hyvin usein sähköiset järjestelmät. Seuraavaksi perehdyttiin vikaantumisen aiheuttajiin. Nämä niin sanotut ikäännyttävät tekijät ovat suuressa osassa ajoneuvojen elektroniikan vikaantumisessa. Lisäksi käydään läpi, millaisia vaikutuksia kullakin tekijällä on sähköisiin komponentteihin.
Työssä selvitettiin myös, miten näitä ikäännyttäviä tekijöitä pyritään huomioimaan ajoneuvon suunnittelussa. Ajoneuvosuunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon etenkin turvallisuuteen vaikuttavien järjestelmien toiminta. Suunnittelua varten on olemassa esimerkiksi ISO 26262 -standardi, jossa on kattavat ohjeet turvallisuus kriittisen järjestelmän suunnitteluun. Standardin pääkohtia tarkastellaan työssä. Lopuksi esitetään havainnollistava esimerkki ajoneuvon vikaantumisesta, joka johtuu sähköisen komponentin ikääntymisestä.
Opinnäytetyö on aiheensa puolesta hyvin keskeinen, sillä elektroniikan suunnittelu on tulevaisuudessa yhä tärkeämpää autonomisten sekä muiden turvallisuuteen vaikuttavien sähköjärjestelmillä toteutettujen toimintojen lisääntyessä. Lopputuloksena syntyi katsaus sähköjärjestelmien vikaantumisen syihin sekä siihen, millä menetelmin suunnittelussa pyritään varmistamaan komponentin riittävä kestävyys.