Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nettivideoita tarjoavan verkkokaupan mobiilikäyttöliittymä : miten visuaalisilla elementeillä voidaan vaikuttaa käyttäjäkokemukseen?

Pihlflyckt, Marjaleena (2022)

 
Avaa tiedosto
Pihlflyckt_Marjaleena.pdf (486.5Kt)
Lataukset: 


Pihlflyckt, Marjaleena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202272915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset visuaaliset elementit vaikuttavat nettivideoihin katseluoikeutta tarjoavien verkkokauppojen käyttökokemukseen mobiililaitteilla.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi mobiilikäyttöliittymän ja verkkokauppojen käyttäjäystävällisyyttä, sekä kerrotaan yleisimmistä videoita myyvissä verkkokaupoissa käytetyistä visuaalisista elementeistä. Näihin lukeutuvat esimerkiksi sivulla käytetyt painikkeet, värimaailma sekä symbolit ja ikonit.

Tutkimusosuuteen haastateltiin viittä henkilöä, joiden tottumukset internetin ja verkkokauppojen käytöstä vaihtelivat toisistaan. Koehenkilöille annettiin suoritettavaksi tehtäviä kolmeen eri videotallenteisiin katseluoikeutta myyvään verkkokauppaan. Heidän suorittaessaan tehtäviä, heidän toimintaansa seurattiin ja siitä kerättiin muistiinpanoja. Testaustilanteet myös kuvattiin jälkitarkasteluja varten. Jokaisen sivuston testaamisen jälkeen koehenkilöiltä kysyttiin verkkokaupan käyttökokemukseen liittyviä kysymyksiä. Testauksessa käytettiin samaa Android-puhelinta jokaisella testauskerralla, jotta laitteiden ja selainten erot eivät olisi vaikuttaneet tuloksiin.

Tuloksia tulkitsemalla tehtiin johtopäätöksiä siitä, millaiset ominaisuudet helpottivat verkkokauppojen käyttöä, ja mitä niiltä toivottiin. Osa toiveista liittyi verkkokauppojen ominaisuuksiin, joihin ei vaikuttanut testaus mobiililaitteella, kuten verkkokauppojen videoiden sisällön ulkoasu, kun taas osa toiveista liittyi juuri verkkokaupan toimintaan mobiililaitteella, josta esimerkkinä videovaihtoehtojen selaaminen sivulla.

Visuaalisuuden merkitys verkkokaupoissa tehtiin tulkintana koehenkilöiden käyttäytymisestä ja vastauksista testikysymyksiin. Vastausten perusteella tärkein visuaalisesti vaikuttava tekijä verkkokaupoissa oli objektien sijoittelu, ja esimerkiksi videot haluttaisiin mahdollisimman lähelle toisiaan, jotta niiden selaaminen olisi vaivatonta. Koehenkilöiden toiminnan perusteella tehtiin kuitenkin myös johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, miten painikkeet johdattelivat käyttäytymistä sivustoilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste