Asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja asiantuntijavideo
Airaksinen, Noora; Korhonen, Henna (2022)
Airaksinen, Noora
Korhonen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282938
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka tuotti ajantasaista tietoa digitaalisten palveluiden asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä ja tiedon perusteella luotiin asiantuntijavideo aihealueesta.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana oli kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli kuvailla sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden asiakaslähtöistä yhteiskehittämistä. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin lähteitä, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin ja täyttivät sisäänottokriteerit. Tavoitteena oli tuottaa yhtenäistä ja luotettavaa tietoa tutkittavasta aiheesta sekä koota olemassa olevaa tietoa yhteen. Alkuperäistutkimuksia haettiin Medic- ja Cinahl-palveluista sekä manuaalisen haun kautta. Tutkimusartikkeleista vuosilta 2012–2021 löydettiin yhteensä 640 artikkelia. Haku tehtiin kahdesta tietokannasta ja manuaalisen haun kautta. Otsikon, abstraktin ja kokonaisen tekstin seulonnan perusteella jäljelle jäi 10 alkuperäistutkimusta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymysten määrittelystä, tutkimusten hakuprosessista ja laadun arvioinnista sekä tulosten analysoinnista. Lisäksi prosessiin kuului tulosten esittäminen. Tutkimusvaiheessa tuloksiksi saatiin seuraavat kuusi sisällönanalyysin pääluokkaa: asiantuntijuus, muutos, yhteistyö, voimavarakeskeisyys, tarveperustaisuus ja johtamisen tuki.
Kehittämistyönä oli kirjallisuuskatsauksen tuloksista koostettu asiantuntijavideo. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa helpommin saatavilla olevaa tietoa yhteiskehittämisestä kiinnostuneille. Tavoitteena oli nykyajan tarpeita vastaava kehittämistyö, jossa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuloksia. Videon avulla pyrittiin lisäämään tietoisuutta sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä. Lisäksi tavoitteena oli yhdistää digi- ja kehittämisosaamista ja vahvistaa ammattitaitoa edellä mainituissa osaamisalueissa. Kehittämistyön riskejä arvioitiin SWOT-analyysilla ja kehittämistyö toteutettiin DaVinci-ohjelman avulla.
Tulokset osoittavat, että yhteiskehittäminen vaatii onnistuakseen asiakkaan asiantuntijuuden hyödyntämisen. Yhteiskehittäminen tavoittelee muutosta, niin palveluiden kuin organisaatioiden sekä johtamiskulttuurin suhteen. Yhteistyö eri toimijoiden kesken ja todellisista asiakkaan tarpeista lähtevä kehittäminen ovat tärkeitä elementtejä. Onnistuakseen yhteiskehittäminen vaatii johdon vahvan tuen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena osana oli kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli kuvailla sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden asiakaslähtöistä yhteiskehittämistä. Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin lähteitä, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin ja täyttivät sisäänottokriteerit. Tavoitteena oli tuottaa yhtenäistä ja luotettavaa tietoa tutkittavasta aiheesta sekä koota olemassa olevaa tietoa yhteen. Alkuperäistutkimuksia haettiin Medic- ja Cinahl-palveluista sekä manuaalisen haun kautta. Tutkimusartikkeleista vuosilta 2012–2021 löydettiin yhteensä 640 artikkelia. Haku tehtiin kahdesta tietokannasta ja manuaalisen haun kautta. Otsikon, abstraktin ja kokonaisen tekstin seulonnan perusteella jäljelle jäi 10 alkuperäistutkimusta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymysten määrittelystä, tutkimusten hakuprosessista ja laadun arvioinnista sekä tulosten analysoinnista. Lisäksi prosessiin kuului tulosten esittäminen. Tutkimusvaiheessa tuloksiksi saatiin seuraavat kuusi sisällönanalyysin pääluokkaa: asiantuntijuus, muutos, yhteistyö, voimavarakeskeisyys, tarveperustaisuus ja johtamisen tuki.
Kehittämistyönä oli kirjallisuuskatsauksen tuloksista koostettu asiantuntijavideo. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa helpommin saatavilla olevaa tietoa yhteiskehittämisestä kiinnostuneille. Tavoitteena oli nykyajan tarpeita vastaava kehittämistyö, jossa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuloksia. Videon avulla pyrittiin lisäämään tietoisuutta sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden asiakaslähtöisestä yhteiskehittämisestä. Lisäksi tavoitteena oli yhdistää digi- ja kehittämisosaamista ja vahvistaa ammattitaitoa edellä mainituissa osaamisalueissa. Kehittämistyön riskejä arvioitiin SWOT-analyysilla ja kehittämistyö toteutettiin DaVinci-ohjelman avulla.
Tulokset osoittavat, että yhteiskehittäminen vaatii onnistuakseen asiakkaan asiantuntijuuden hyödyntämisen. Yhteiskehittäminen tavoittelee muutosta, niin palveluiden kuin organisaatioiden sekä johtamiskulttuurin suhteen. Yhteistyö eri toimijoiden kesken ja todellisista asiakkaan tarpeista lähtevä kehittäminen ovat tärkeitä elementtejä. Onnistuakseen yhteiskehittäminen vaatii johdon vahvan tuen.