Markkinointisuunnitelma Onloma Oy:lle
Kuopusjärvi, Roope; Spets, Oskari (2022)
Kuopusjärvi, Roope
Spets, Oskari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Onloma Oy:lle selkeä ja yksinkertainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla he voivat kehittää markkinointiaan. Onloma Oy vuonna 2018 on haukiputaalainen matkailu ja ravitsemusalan yritys, jolla on käytössään hyvin rajalliset resurssit sekä taloudellisesti, että henkilökunnan puolesta. Aikaisempaa markkinointikokemusta tai markkinointisuunnitelmaa heillä ei ollut, joten suunnitelma piti pitää yksinkertaisena, jottei sen käyttökelpoisuus kärsi. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli näkyvyyden lisääminen kohdeyritykselle ja se toteutetaan lisäämällä sosiaalisen median läsnäoloa sekä markkinointia sosiaalisia medioita käyttäen. Pääasiallisina kanavina käytetään Facebookia sekä Instagramia.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Kehitystehtävän lisäksi opinnäytetyöhön kuului teoriakehys. Teoriakehys laadittiin käyttäen sekä laadukkaita kirja- että verkkolähteitä. Lähteitä valittaessa otettiin huomioon sisällön lisäksi lähteiden ajankohtaisuus. Suunnitelman luomiseen käytettiin strategisen suunnittelun SOSTAC-mallia. Suunnitelmassa tavoitteet asetettiin SMART-mallin mukaisiksi ja kohderyhmien valitsemisessa on käytetty STP-malleja.
Lopputuloksena on selkeä ja yksinkertainen markkinointisuunnitelma, joka sisältää nykytilan analyysin, strategian, vuosikellon sekä ohjeet toteutuksen seurantaan. Suunnitelma sisältää myös kehitysehdotuksia Onloma Oy:n markkinoinnin kehittämiseksi sekä digitaalisen markkinoinnin, että perinteisten markkinoinnin keinojen suhteen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Kehitystehtävän lisäksi opinnäytetyöhön kuului teoriakehys. Teoriakehys laadittiin käyttäen sekä laadukkaita kirja- että verkkolähteitä. Lähteitä valittaessa otettiin huomioon sisällön lisäksi lähteiden ajankohtaisuus. Suunnitelman luomiseen käytettiin strategisen suunnittelun SOSTAC-mallia. Suunnitelmassa tavoitteet asetettiin SMART-mallin mukaisiksi ja kohderyhmien valitsemisessa on käytetty STP-malleja.
Lopputuloksena on selkeä ja yksinkertainen markkinointisuunnitelma, joka sisältää nykytilan analyysin, strategian, vuosikellon sekä ohjeet toteutuksen seurantaan. Suunnitelma sisältää myös kehitysehdotuksia Onloma Oy:n markkinoinnin kehittämiseksi sekä digitaalisen markkinoinnin, että perinteisten markkinoinnin keinojen suhteen.