Muottihuollon tiedonkeruuprosessin kehittäminen
Niemelä, Olli (2022)
Niemelä, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja käyttöönottaa kalliille kunnossapitojärjestelmälle vaihtoehtoinen ratkaisu, jota on myös helppo käyttää. Opinnäytetyö tehtiin Oulun Ylikiimingissä sijaitsevalle Y-Tiimi Oy:lle.
Työn teoriaosassa käydään läpi järjestelmän hankintaan ja suunnitteluun liittyviä asioita, joita muun muassa ovat järjestelmän hinta, henkilökunnan koulutus sekä järjestelmän joustavuus ja kustomointi. Teoriaosassa käsitellään myös lyhyesti kunnossapitoa ja sen tarkoitusta sekä tavoitteita tuottavassa teollisuudessa, jotka ovat laitteiden ja koneiden toimintakyvyn ylläpitäminen.
Työn kohteena oli yrityksen muottihuolto ja kunnossapito. Alussa yrityksen muottihuollon lähtöti-lannetta ja toimintaa seurattiin. Yrityksen kunnossapito- ja huoltodatan keräämisen alkutilanne oli erittäin huolestuttava, sillä tietoja ei kerätty laisinkaan. Seurannan jälkeen ehdotettiin uudistuksia ja pohdittiin yrityksen kanssa sopivaa ratkaisua kunnossapitojärjestelmän tilalle. Ratkaisuksi päätyi Microsoft Forms, sillä se oli ilmainen, helppokäyttöinen ja helposti muokattavissa oleva ratkaisu.
Forms-lomakkeiden suunnittelussa hyödynnettiin yrityksen työntekijöiden tietotaitoa ja heitä haastateltiin, jotta päädyttäisiin parhaaseen lopputulokseen. Työn aikana suunniteltiin ja tehtiin valmiiksi käyttöönottoa varten kunnossapitojärjestelmän sijaan Microsoft Forms -lomakkeet. Forms-lomakkeiden avuksi luotiin Excel-taulukko, jonka avulla voidaan analysoida lomakkeista saatua dataa. Ratkaisua ei saatu käyttöönotettua työn aikana, sillä yrityksellä oli laajat tehdas uudistukset käynnissä. Käyttöönotto suoritetaan myöhempänä ajankohtana.
Työn tuloksena saatiin suunniteltua ja luotua yrityksen tarpeita vastaava ratkaisu kunnossapitojärjestelmän tilalle. Lomakkeiden käyttöä varten luotiin myös käyttöohjeet. Työn aikana saadun palautteen pohjalta lomakepohjaisen kunnossapitotiedon hyödyntäminen on positiivinen uudistus yrityksen toimintaan lähtötilanteen huomioiden. Tulevaisuudessa yritys voi laajentaa lomakkeiden käyttöä muottien lisäksi myös muihin kunnossapidon kohteisiin, mikäli lomakkeiden käyttökokemukset ovat hyviä. Tulevaisuudessa yritys voi myös käyttää tätä työtä ohjeena, mikäli se haluaa ottaa käyttöön varsinaisen kunnossapitojärjestelmän tai muun kunnossapidon tiedonhallintaan tarkoitetun ohjelmiston.
Työn teoriaosassa käydään läpi järjestelmän hankintaan ja suunnitteluun liittyviä asioita, joita muun muassa ovat järjestelmän hinta, henkilökunnan koulutus sekä järjestelmän joustavuus ja kustomointi. Teoriaosassa käsitellään myös lyhyesti kunnossapitoa ja sen tarkoitusta sekä tavoitteita tuottavassa teollisuudessa, jotka ovat laitteiden ja koneiden toimintakyvyn ylläpitäminen.
Työn kohteena oli yrityksen muottihuolto ja kunnossapito. Alussa yrityksen muottihuollon lähtöti-lannetta ja toimintaa seurattiin. Yrityksen kunnossapito- ja huoltodatan keräämisen alkutilanne oli erittäin huolestuttava, sillä tietoja ei kerätty laisinkaan. Seurannan jälkeen ehdotettiin uudistuksia ja pohdittiin yrityksen kanssa sopivaa ratkaisua kunnossapitojärjestelmän tilalle. Ratkaisuksi päätyi Microsoft Forms, sillä se oli ilmainen, helppokäyttöinen ja helposti muokattavissa oleva ratkaisu.
Forms-lomakkeiden suunnittelussa hyödynnettiin yrityksen työntekijöiden tietotaitoa ja heitä haastateltiin, jotta päädyttäisiin parhaaseen lopputulokseen. Työn aikana suunniteltiin ja tehtiin valmiiksi käyttöönottoa varten kunnossapitojärjestelmän sijaan Microsoft Forms -lomakkeet. Forms-lomakkeiden avuksi luotiin Excel-taulukko, jonka avulla voidaan analysoida lomakkeista saatua dataa. Ratkaisua ei saatu käyttöönotettua työn aikana, sillä yrityksellä oli laajat tehdas uudistukset käynnissä. Käyttöönotto suoritetaan myöhempänä ajankohtana.
Työn tuloksena saatiin suunniteltua ja luotua yrityksen tarpeita vastaava ratkaisu kunnossapitojärjestelmän tilalle. Lomakkeiden käyttöä varten luotiin myös käyttöohjeet. Työn aikana saadun palautteen pohjalta lomakepohjaisen kunnossapitotiedon hyödyntäminen on positiivinen uudistus yrityksen toimintaan lähtötilanteen huomioiden. Tulevaisuudessa yritys voi laajentaa lomakkeiden käyttöä muottien lisäksi myös muihin kunnossapidon kohteisiin, mikäli lomakkeiden käyttökokemukset ovat hyviä. Tulevaisuudessa yritys voi myös käyttää tätä työtä ohjeena, mikäli se haluaa ottaa käyttöön varsinaisen kunnossapitojärjestelmän tai muun kunnossapidon tiedonhallintaan tarkoitetun ohjelmiston.