Maahanmuuttajataustaisten lasten vuorovaikutuksen tukeminen kuvien avulla varhaiskasvatuksessa : oululaisen päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kuvien käytöstä
Hokkanen, Hanna; Hämeenniemi, Sanna (2022)
Hokkanen, Hanna
Hämeenniemi, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä kokemuksia oululaisen päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajilla oli kuvien käytöstä maahanmuuttajataustaisten lasten vuorovaikutuksen tukena. Tutkimuksemme tavoitteena oli tarkastella vuorovaikutuksen tukemista ja kuvien käytön keinoja osana maahanmuuttajataustausten lasten kanssa työskentelyä. Tutkimuskysymyksemme oli “mitä kokemuksia Oulussa sijaitsevassa päiväkodissa työskentelevillä varhaiskasvatuksen opettajilla on kuvien käytöstä maahanmuuttajataustaisten lasten vuorovaikutuksen tukena”.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatukseen osallistuu maahanmuuttajataustaisia lapsia, joilla voi olla erilaisia kielitaustoja. Siitä syystä vuorovaikutuksen tueksi voidaan varhaiskasvatuksessa tarvita erilaisia tuen keinoja. Yhteistyökumppaninamme toimiva päiväkoti halusi pysytellä tutkimuksessa anonyyminä. Päiväkodin työntekijöiden kokemuksiin perustuvat tutkimustulokset ovat yhteistyökumppanin käytettävissä esimerkiksi kuvien käyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelimme maahanmuuttajataustaisuutta, vuorovaikutusta, varhaiskasvatusta ja kuvien käyttöä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin maahanmuuttajataustaisen lapsen kotouttamista, vuorovaikutustaitojen merkitystä sekä kielitietoista varhaiskasvatusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin Webropol-kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan vastaajat olivat kokeneet kuvien käytön hyödylliseksi maahanmuuttajataustaisten lasten vuorovaikutuksen tukena arjen jokaisessa tilanteessa. Vastaajat kokivat hyödylliseksi muun muassa kuvitetun päiväjärjestyksen käytön sekä siirtymätilanteisiin ja tunnetiloihin liittyvien kuvien käytön. Tuloksissa nousi esille myös yhtenäinen kuvien käyttö henkilökunnan kesken. Saatuja tuloksia tukee aiempi kuvien käyttöön liittyvä tutkimustieto. Johtopäätöksenä tuloksista keskeisimmäksi nousi kuvien käytön tärkeys kaikissa arjen tilanteissa. Jatkotutkimusehdotuksena esitämme tutkimusta liittyen varhaiskasvatuksen henkilökunnan opastamiseen kuvien käytössä.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatukseen osallistuu maahanmuuttajataustaisia lapsia, joilla voi olla erilaisia kielitaustoja. Siitä syystä vuorovaikutuksen tueksi voidaan varhaiskasvatuksessa tarvita erilaisia tuen keinoja. Yhteistyökumppaninamme toimiva päiväkoti halusi pysytellä tutkimuksessa anonyyminä. Päiväkodin työntekijöiden kokemuksiin perustuvat tutkimustulokset ovat yhteistyökumppanin käytettävissä esimerkiksi kuvien käyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelimme maahanmuuttajataustaisuutta, vuorovaikutusta, varhaiskasvatusta ja kuvien käyttöä. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin maahanmuuttajataustaisen lapsen kotouttamista, vuorovaikutustaitojen merkitystä sekä kielitietoista varhaiskasvatusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin Webropol-kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tulosten mukaan vastaajat olivat kokeneet kuvien käytön hyödylliseksi maahanmuuttajataustaisten lasten vuorovaikutuksen tukena arjen jokaisessa tilanteessa. Vastaajat kokivat hyödylliseksi muun muassa kuvitetun päiväjärjestyksen käytön sekä siirtymätilanteisiin ja tunnetiloihin liittyvien kuvien käytön. Tuloksissa nousi esille myös yhtenäinen kuvien käyttö henkilökunnan kesken. Saatuja tuloksia tukee aiempi kuvien käyttöön liittyvä tutkimustieto. Johtopäätöksenä tuloksista keskeisimmäksi nousi kuvien käytön tärkeys kaikissa arjen tilanteissa. Jatkotutkimusehdotuksena esitämme tutkimusta liittyen varhaiskasvatuksen henkilökunnan opastamiseen kuvien käytössä.