Työntekijöiden työhyvinvointi henkilöstöpalvelualan yrityksessä
Käkelä, Eveliina (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Käkelä, Eveliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203012988
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin case-yritys X:n työntekijöiden psyykkisen työhyvinvoinnin tilaa heidän omasta näkökulmastaan käsin. Lisäksi siinä tarkasteltiin, miten työhyvinvointi oli huomioitu esihenkilöiden toiminnassa ja kuinka tietoisia esihenkilöt olivat työhyvinvoinnin tilasta. Tutkimuksesta saaduista tuloksista voi hyötyä niin itse case-yritys X kuin muutkin alan yritykset.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytetty aineisto hankittiin case-yritys X:n työntekijöille sekä esihenkilöille tarkoitetuilla kyselylomakkeilla. Orientaatioperusta työlle muodostui teoriasta, jota hankittiin psyykkisen työhyvinvoinnin eri osista, kuten sen merkityksistä ja vaikutuksista niin yksilö- kuin organisaatiotasolla sekä työhyvinvoinnin johtamisesta. Näiden tietojen pohjalta muodostettiin myös työntekijöille osoitetut kysymykset aineiston keruuta varten.
Case-yritys X:n työntekijöiden työhyvinvoinnin tilanteesta saatiin selkeä kuva. Tämä mahdollisti sekä hyvin olevien että ongelmallisten tilanteiden havaitsemisen. Tutkimuksessa selvisi, että case-yrityksen tilanne työhyvinvoinnin osalta on ihan hyvällä tasolla, mutta esimerkiksi tiedonjaon ja viestinnän osalta koettiin olevan ongelmia. Lisäksi osa vastaajista ei kokenut oloansa työssään hyväksi, vaan tämän osalta tilanne oli huonolla tasolla. Kokonaistilanteesta yrityksessä oltiin kuitenkin perillä esihenkilöiden toimesta melko hyvin, sillä heidän ja työntekijöiden ajatukset työhyvinvoinnin tilasta vastasivat hyvin toisiinsa.
Tutkimuksen pohjalta annettiin myös kehitysehdotuksia, jotka tukisivat hyvän tilanteen ylläpitoa sekä ongelmakohtien kehittämistä ja niiden ennaltaehkäisyä. Yritys voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä tilanteensa parantamiseen sekä tulevaisuudessa sen kartoittamiseen uudelleen.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena ja siinä käytetty aineisto hankittiin case-yritys X:n työntekijöille sekä esihenkilöille tarkoitetuilla kyselylomakkeilla. Orientaatioperusta työlle muodostui teoriasta, jota hankittiin psyykkisen työhyvinvoinnin eri osista, kuten sen merkityksistä ja vaikutuksista niin yksilö- kuin organisaatiotasolla sekä työhyvinvoinnin johtamisesta. Näiden tietojen pohjalta muodostettiin myös työntekijöille osoitetut kysymykset aineiston keruuta varten.
Case-yritys X:n työntekijöiden työhyvinvoinnin tilanteesta saatiin selkeä kuva. Tämä mahdollisti sekä hyvin olevien että ongelmallisten tilanteiden havaitsemisen. Tutkimuksessa selvisi, että case-yrityksen tilanne työhyvinvoinnin osalta on ihan hyvällä tasolla, mutta esimerkiksi tiedonjaon ja viestinnän osalta koettiin olevan ongelmia. Lisäksi osa vastaajista ei kokenut oloansa työssään hyväksi, vaan tämän osalta tilanne oli huonolla tasolla. Kokonaistilanteesta yrityksessä oltiin kuitenkin perillä esihenkilöiden toimesta melko hyvin, sillä heidän ja työntekijöiden ajatukset työhyvinvoinnin tilasta vastasivat hyvin toisiinsa.
Tutkimuksen pohjalta annettiin myös kehitysehdotuksia, jotka tukisivat hyvän tilanteen ylläpitoa sekä ongelmakohtien kehittämistä ja niiden ennaltaehkäisyä. Yritys voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä tilanteensa parantamiseen sekä tulevaisuudessa sen kartoittamiseen uudelleen.