"Olipa kerran metsä" : lasten ajatuksia lähiympäristöstään
Kruskopf, Virpi (2014)
Kruskopf, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402072120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402072120
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa tietoa lapsilähtöisen ympäristökasvatuksen kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa. Ihmisen arvomaailman perusta rakentuu jo lapsuudessa, joten vastuullisen elämäntavan opettelu tulisi aloittaa jo pienestä pitäen. Vaikuttavan, lapsia innostavan ja kestäviä arvoja painottavan ympäristökasvatuksen onnistumisen edellytyksenä on, että lapsen kehitystason ohella huomioidaan mikä lapsia ympäristössä kiinnostaa. Opinnäytetyössäni tarkastelen lasten ajatuksia lähiympäristöstään. Toteutin opinnäytetyöni aineistonkeruun helsinkiläisessä päiväkodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Keräsin aineistoni lapsia saduttamalla, joka on lapsilähtöinen menetelmä, jossa aikuinen toimii kuuntelijana ja kirjaajana ja lapsi sadun kertojana. Sadutin lapsia päiväkodissa, lähimetsässä metsäretkien yhteydessä ja päiväkodin pihalla. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytin lasten teemahaastattelua, jonka teemat valikoituivat sadutuksessa käyttämistäni aiheista ja lasten kertomuksista. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoitavaksi valikoituivat kymmenen lapsen sadut ja haastattelut.
Lasten saduissa esiintyivät niin eläimet kuin satuhahmotkin ja he tekivät tarkkoja huomioita ympäristöstään. Metsässä satujen aiheina olivat pääasiassa eläimet ja ympäristöstä huomioidut asiat, kun taas leikkivälineet sijoittuivat vain päiväkodin pihaympäristöön. Haastatteluista käy ilmi, että lapset ymmärtävät hyvin miten toimia luonnossa eläimiä ja luontoa kunnioittavasti. Lähes kaikkien lasten mielestä leikkiminen on mukavaa niin metsässä kuin päiväkodin pihallakin. Lapsilähtöisen kasvatuksen edellytyksenä on lasten ajatuksien kuuleminen ja heidän oma osallisuutensa. Lasten toistuvista satujen aiheista voi havaita, että jo 3–5-vuotiailla on omia kiinnostuksen kohteitaan, joita kannattaa hyödyntää ympäristökasvatusta toteuttaessa. Lisäksi lasten saduista voi päätellä, että ympäristöllä on vaikutusta siihen, mitä lapsi kertoo ja mihin hän huomionsa kiinnittää. Erilaisia ympäristöjä tulisikin hyödyntää ympäristökasvatuksessa monipuolisen ympäristösuhteen syntymisen ja erilaisten kokemuksien ja elämyksien mahdollistamiseksi. Tuloksien perusteella voi myös päätellä, että lapset viihtyvät ja kokevat olonsa turvalliseksi niin tutussa metsässä kuin päiväkodin pihaympäristössäkin.
Lasten saduissa esiintyivät niin eläimet kuin satuhahmotkin ja he tekivät tarkkoja huomioita ympäristöstään. Metsässä satujen aiheina olivat pääasiassa eläimet ja ympäristöstä huomioidut asiat, kun taas leikkivälineet sijoittuivat vain päiväkodin pihaympäristöön. Haastatteluista käy ilmi, että lapset ymmärtävät hyvin miten toimia luonnossa eläimiä ja luontoa kunnioittavasti. Lähes kaikkien lasten mielestä leikkiminen on mukavaa niin metsässä kuin päiväkodin pihallakin. Lapsilähtöisen kasvatuksen edellytyksenä on lasten ajatuksien kuuleminen ja heidän oma osallisuutensa. Lasten toistuvista satujen aiheista voi havaita, että jo 3–5-vuotiailla on omia kiinnostuksen kohteitaan, joita kannattaa hyödyntää ympäristökasvatusta toteuttaessa. Lisäksi lasten saduista voi päätellä, että ympäristöllä on vaikutusta siihen, mitä lapsi kertoo ja mihin hän huomionsa kiinnittää. Erilaisia ympäristöjä tulisikin hyödyntää ympäristökasvatuksessa monipuolisen ympäristösuhteen syntymisen ja erilaisten kokemuksien ja elämyksien mahdollistamiseksi. Tuloksien perusteella voi myös päätellä, että lapset viihtyvät ja kokevat olonsa turvalliseksi niin tutussa metsässä kuin päiväkodin pihaympäristössäkin.