Onnistunut kouluneuvottelu lapsen kertomana
Sinisalo-Katajisto, Petra (2014)
Sinisalo-Katajisto, Petra
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092153
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Kehrä II pääkaupunkiseudun lasten suojelun - moniammatilliset pitkospuut lastensuojelun ja muiden palveluiden välillä - kehittämis - ja tutkimushanketta. Lastensuojelun avohuollossa työskennellessäni osallistuin kouluneuvotteluihin, jotka koulun ja lastensuojelun välisenä yhteistyömuotona alkoivat kiinnostaa. Havaitsin kouluneuvotteluissa epäkohtia erityisesti tavoissa, joilla lasta tai nuorta valmisteltiin neuvotteluihin ja miten lasta kuunneltiin ja kuultiin asioiden käsittelyn yhteydessä. Näistä epäkohdista lähti liikkeelle halu selvittää, mitä lapsi tai nuori itse ajattelee kouluneuvotteluista. Opinnäytetyön viitekehys on lasten ja nuorten hyvinvointi, joka ilmenee parhaimmillaan osallistumisena palveluiden eli kouluneuvotteluiden kehittämiseen. Halusin tutkia asiaa jollakin uudella tavalla, joka olisi myös lapselle mahdollisimman miellyttävä kokemus. Käytin tutkimusmenetelmänä eläytymismenetelmää. Eläytymisen kautta lapsi tai nuori koki olevansa tärkeä ja tulleensa osalliseksi itseään koskevien palveluiden kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada lapsi tai nuori kertomaan oma tarinansa kouluneuvottelun sisällöstä arvioimalla onnistuneen ja epäonnistuneen kouluneuvottelun kulkua. Opinnäytetyön tulokset - onnistunut kouluneuvottelu - syntyivät lasten tarinoista. Teoreettinen viitekehys nojasi osallisuuden käsitteeseen. Johtopäätökset syntyvät, kun opinnäytetyön tulokset peilataan Nigel Thomasin osallisuuden kuusi ulottuvuutta sisältävään malliin. Hyvän neuvotteluilmapiirin luominen on tämän aineiston pohjalta kouluneuvotteluihin osallistuville aikuisille haaste ja erityinen tehtävä. Opinnäytetyön avulla keräsin sellaista aineistoa lapsen kouluneuvottelusta, jota ei ole ollut aiemmin saatavilla dokumentoituna. Kouluneuvotteluun osallistuvat työntekijät - opettajat, kuraattorit, lastensuojelun sosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät - saavat uusia ideoita ja välineitä työhönsä ja voivat hyödyntää lapsen tuottamaa tietoa tulevissa kouluneuvotteluissa.