Yksilökeskeinen elämänsuunnittelu : uuden työmenetelmän käyttöönotto Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry:n toimintayksiköissä
Manninen, Teija (2014)
Manninen, Teija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millä tavoin Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry:n työntekijät kokivat uuden yksilökeskeinen elämänsuunnittelu-koulutuksen sekä uuden työmenetelmän vastaanottoa ja juurtumista Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry:n työyksiköihin. Opinnäytetyön tehtävänä oli myös pohtia, millä tavoin työntekijöitä tulisi tukea esimies taholta niin, että uusi työmenetelmä nähtäisiin uutena mahdollisuutena asiakastyön kehittämiseksi. Kyselyiden tavoitteena oli myös saada työntekijät miettimään koulutuksen sisältöä ja saada heidät näkemään, että yksilökeskeiseen elämänsuunnittelu toimintamalliin siirtymistä pidettiin esimiestaholta tärkeänä. Tutkimukseni kohdejoukkona olivat Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry:n työntekijät, jotka olivat käyneet yksilöllinen elämänsuunnittelu-koulutuksen. Koulutukseen osallistuneita työntekijöitä oli yhteensä 37 henkilöä. Koulutukseltaan he olivat sosionomeja, kehitysvammaisten ohjaajia, fysioterapeutteja ja lähihoitajia. Tutkimuksessani yhdistyivät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen menetelmä, joita on perusteltua käyttää toisiaan täydentävinä suuntauksina. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sekä strukturoitua kyselylomaketta että avoimista kysymyksistä muodostunutta kyselyä. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 33 henkilöä ja puoli vuotta myöhemmin tehtyyn jatkokyselyyn vastasi 27 henkilöä. Strukturoidut kyselylomakkeet analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Avoimista kysymyksistä muodostuneet kyselyt analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä. Tuloksista näkyi, että uusi työmenetelmä otettiin vastaan työyhteisöissä suhteellisen avoimin mielin, sillä aihetta pidettiin mielenkiintoisena ja ymmärrettiin sen merkitys asiakastyössä. Suurin osa koki saaneensa koulutuksesta uutta tietoa ja uusia työmenetelmiä työhönsä. Kuitenkin vastuukysymykset ja työajan riittämättömyys asettivat epäilyä työmenetelmän käytöstä käytännössä. Koulutuksen jälkeen asiakastyössä näkyi erityisesti asiakaslähtöisempi työote sekä asiakkaiden osallistaminen toimintaan ja oman elämänsä päätöksentekoon. Opinnäytetyön tulosten perusteella, voidaan todeta, että uusien työmenetelmien juurruttamiseen tarvitaan esimiehen vahvaa tukea. Esimiehen tulee käydä avointa ja kaikki näkökulmat huomioivaa keskustelua. Esimiehellä tulee myös itsellään olla laaja tietous, mitä uusi työmenetelmä pitää sisällään ja millä tavoin sen tulisi näkyä käytännössä.