Massa- ja mittamuutosten vaikutukset kuljetusyrityksen kalustoon
Valtonen, Vesa-Pekka (2014)
Lataukset:
Valtonen, Vesa-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132301
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Autoyhtymä Valtonen KY:lle. Työssä selvitettiin valtioneuvoston ministerityöryhmän valmisteleman muutosehdotuksen vaikutusta yrityksen kalustoratkaisuihin. Yrityksen suoritealana ovat metsäteollisuuden kotimaan raakapuukuljetukset.
Työn teoreettisessa osiossa käsitellään työn tilaaja ja sen liiketoimintaa kalustoineen sekä kuvataan uuden lakiasetuksen tavoitteet ja seuraamukset. Tämän jälkeen asetuksen muutoskohdat kuvataan akseli- ja telikohtaisesti aina raskaampien yhdistelmien vaatimuksiin asti. Lopuksi on tutkittu muutoksen vaikutusta työn tilaajan liiketoiminnan kannalta sekä tehty kustannuslaskentaa ennen ja jälkeen asetuksen muutosta. Autoyhtymä Valtosen taloudellisia lukuja sisältäviä laskelmia ei yrityksen pyynnöstä tuoda sellaisenaan julkisuuteen.
Maksimaalisen hyödyn ulossaamiseksi Autoyhtymä Valtosen tulee selvityksen perusteella asteittain lisätä akseleita jo yrityksen käytössä oleviin perävaunuihin. Uusien perävaunujen hankinnassa suositaan 5-akselisuutta ja hankintojen tekoa normaalin kaluston kierron mukaan. Autoihin ei tällä hetkellä ole kannattavaa lisätä akselia, vaan normaalin kaluston kierron mukaan uusien autojen hankinnassa tulee suosia sekä 3- että 4-akselisia autoja. Yritykselle ei siis ole kustannustehokasta investoida nykyiseen kalustoon muuttamalla se kerralla kokonaisuudessaan suurimpaan 76 tonniin. Lisäksi investointien yhteydessä tulee ottaa huomioon auton tuleva ajoympäristö ja ajotehtävät.
Työn teoreettisessa osiossa käsitellään työn tilaaja ja sen liiketoimintaa kalustoineen sekä kuvataan uuden lakiasetuksen tavoitteet ja seuraamukset. Tämän jälkeen asetuksen muutoskohdat kuvataan akseli- ja telikohtaisesti aina raskaampien yhdistelmien vaatimuksiin asti. Lopuksi on tutkittu muutoksen vaikutusta työn tilaajan liiketoiminnan kannalta sekä tehty kustannuslaskentaa ennen ja jälkeen asetuksen muutosta. Autoyhtymä Valtosen taloudellisia lukuja sisältäviä laskelmia ei yrityksen pyynnöstä tuoda sellaisenaan julkisuuteen.
Maksimaalisen hyödyn ulossaamiseksi Autoyhtymä Valtosen tulee selvityksen perusteella asteittain lisätä akseleita jo yrityksen käytössä oleviin perävaunuihin. Uusien perävaunujen hankinnassa suositaan 5-akselisuutta ja hankintojen tekoa normaalin kaluston kierron mukaan. Autoihin ei tällä hetkellä ole kannattavaa lisätä akselia, vaan normaalin kaluston kierron mukaan uusien autojen hankinnassa tulee suosia sekä 3- että 4-akselisia autoja. Yritykselle ei siis ole kustannustehokasta investoida nykyiseen kalustoon muuttamalla se kerralla kokonaisuudessaan suurimpaan 76 tonniin. Lisäksi investointien yhteydessä tulee ottaa huomioon auton tuleva ajoympäristö ja ajotehtävät.