Kotimaisten verkkokauppojen kilpailutekijät kansainvälisten toimijoiden rinnalla
Paavola, Mikko (2022)
Paavola, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033057
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustana toimii yhä enemmän verkkoon siirtyvä elämä ja kaupankäynti. Kivijalkakauppojen käyttö vähenee, varastot siirtyvät ulkomaille ja kaupat kilpailevat ilmaisilla toimituksilla, nopeilla toimitusajoilla, valtavilla varastoilla ja vastuullisuudella. Tutkimusongelmana toimivat:
1. Mitkä ovat verkkokaupan tärkeimmät kilpailutekijät?
2. Miten suomalaiset verkkokaupat pärjäävät näissä tekijöissä kuluttajan näkökulmasta?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jakautuu kolmeen keskeiseen käsitteeseen, joita ovat kilpailutekijät, digitaalinen kaupanteko sekä kuluttajakäyttäytyminen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena vastauslomaketta käyttäen. Kotimaisten kuluttajien perusjoukon otoksena tässä tutkimuksessa toimi vaasalaiset
kuluttajat.
Verkosta tilaaminen on erityisesti vaatteiden, elektroniikan ja digitaalisen median kohdalla valtava markkina. Suurimmat kilpailutekijät, joilla ulkomaiset verkkokaupat haastavat suomalaisia yrityksiä ovat tuotevalikoiman koko sekä hinta.
Suomalaiset verkkokaupat ovat haasteessa logistiikan ja varastoinnin kulujen hallitsemisessa suurten verkkokauppakeskittymien kuten Amazonin viedessä markkinatilaa. Positiivista vastauksissa kuitenkin oli, että lähes puolet suosivat kotimaisesta verkkokaupasta tuotteiden tilaamista ja useat vastaajat pitivät vastuullisuutta tärkeänä arvona myös verkosta tuotteita tilatessa. Tulevaisuudessa haasteeksi tulee missä kulkee raja, jolloin mahdollisesti ulkomailta tilatun tuotteen halvempi hinta menee kotimaisuuden ja vastuullisuuden tukemisen edelle.
1. Mitkä ovat verkkokaupan tärkeimmät kilpailutekijät?
2. Miten suomalaiset verkkokaupat pärjäävät näissä tekijöissä kuluttajan näkökulmasta?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jakautuu kolmeen keskeiseen käsitteeseen, joita ovat kilpailutekijät, digitaalinen kaupanteko sekä kuluttajakäyttäytyminen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena vastauslomaketta käyttäen. Kotimaisten kuluttajien perusjoukon otoksena tässä tutkimuksessa toimi vaasalaiset
kuluttajat.
Verkosta tilaaminen on erityisesti vaatteiden, elektroniikan ja digitaalisen median kohdalla valtava markkina. Suurimmat kilpailutekijät, joilla ulkomaiset verkkokaupat haastavat suomalaisia yrityksiä ovat tuotevalikoiman koko sekä hinta.
Suomalaiset verkkokaupat ovat haasteessa logistiikan ja varastoinnin kulujen hallitsemisessa suurten verkkokauppakeskittymien kuten Amazonin viedessä markkinatilaa. Positiivista vastauksissa kuitenkin oli, että lähes puolet suosivat kotimaisesta verkkokaupasta tuotteiden tilaamista ja useat vastaajat pitivät vastuullisuutta tärkeänä arvona myös verkosta tuotteita tilatessa. Tulevaisuudessa haasteeksi tulee missä kulkee raja, jolloin mahdollisesti ulkomailta tilatun tuotteen halvempi hinta menee kotimaisuuden ja vastuullisuuden tukemisen edelle.