Venäläisten matkailijoiden asiakashankinta : Lapponia Safaris Oy
Huhtela, Anu (2014)
Huhtela, Anu
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272714
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kemiläinen matkailun ohjelmapalveluyritys Lapponia Safaris Oy voisi kasvattaa venäläisten matkailijoiden asiakasmäärää. Tutkimuksessa perehdyttiin venäläisten matkailijoiden matkailun ohjelmapalveluja koskeviin palveluodotuksiin ja matkailumarkkinoinnin kanaviin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa avointa teemahaastattelua, joka toteutettiin syksyllä 2013 toimeksiantajayrityksen tiloissa Kemissä. Haastattelun tulokset toimivat lähtökohtana tutkimukselle.
Lähdemateriaaliin tutustuminen kulki mukana koko opinnäytetyöprosessin ajan. Tietoa venäläisten matkustuksesta ja matkailumarkkinoinnista löytyi runsaasti eri julkaisuista. Haastattelussa esiin nousseiden kehityskohteiden ja lähdemateriaalista poimittujen tietojen pohjalta syntyneet tutkimustulokset esitellään opinnäyteyön loppuosassa.
Tutkimustulokset koostuvat suosituksesta, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää suunnitellessaan ohjelmapalveluja ja markkinointia venäläisille matkailijoille. Matkailijoiden kulttuurilliset erityispiirteet huomioimalla yritys voi vastata venäläisten matkailun ohjelmapalveluja koskeviin odotuksiin. Matkailumarkkinoinnissa verkostoitumisella ja yhteistyöllä saavutetaan sekä näkyvyyttä että kustannussäästöjä. Inter-netin ja sosiaalisen median yhteisöpalveluiden käyttäminen markkinoinnissa mahdollistaa uusien markkinoiden tavoittelun kustannustehokkaasti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa avointa teemahaastattelua, joka toteutettiin syksyllä 2013 toimeksiantajayrityksen tiloissa Kemissä. Haastattelun tulokset toimivat lähtökohtana tutkimukselle.
Lähdemateriaaliin tutustuminen kulki mukana koko opinnäytetyöprosessin ajan. Tietoa venäläisten matkustuksesta ja matkailumarkkinoinnista löytyi runsaasti eri julkaisuista. Haastattelussa esiin nousseiden kehityskohteiden ja lähdemateriaalista poimittujen tietojen pohjalta syntyneet tutkimustulokset esitellään opinnäyteyön loppuosassa.
Tutkimustulokset koostuvat suosituksesta, joita toimeksiantajayritys voi hyödyntää suunnitellessaan ohjelmapalveluja ja markkinointia venäläisille matkailijoille. Matkailijoiden kulttuurilliset erityispiirteet huomioimalla yritys voi vastata venäläisten matkailun ohjelmapalveluja koskeviin odotuksiin. Matkailumarkkinoinnissa verkostoitumisella ja yhteistyöllä saavutetaan sekä näkyvyyttä että kustannussäästöjä. Inter-netin ja sosiaalisen median yhteisöpalveluiden käyttäminen markkinoinnissa mahdollistaa uusien markkinoiden tavoittelun kustannustehokkaasti.