Katsastajaharjoittelijoiden ohjauksen kehittäminen
Rautakoski, Ari (2022)
Rautakoski, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033058
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin perehdytysmateriaali Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja työkonetekniikan tutkinto-ohjelmaan katsastajaopintojen harjoittelujaksolle ja pyrittiin siten tukemaan katsastajaharjoittelijoita myös Traficomin järjestämää kevyiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen loppukoetta varten. Tavoitteena on, että perehdytysmateriaali antaa mahdollisimman hyvät lähtökohdat jokaiselle katsastajaharjoitteluun lähtevälle opiskelijalle ja edistää siten katsastajaharjoittelijoiden mahdollisimman nopeaa sulautumista osaksi katsastusaseman henkilökuntaa. Perehdytysmateriaalin tarkoitus on kehittää opiskelijan työelämätaitoja ja työturvallisuusosaamista sekä ohjata toimimaan töissä lakien ja asetusten määräämällä tavalla.
Oulun ammattikorkeakoulun järjestämään katsastajakoulutukseen osallistuu vuosittain noin 20–30 opiskelijaa, jotka hakeutuvat tämän jälkeen katsastajaharjoitteluun ja Traficomin järjestämään loppukokeeseen. Katsastusharjoittelupaikkojen resurssit voivat olla hyvinkin erilaisia, jolloin myös perehdytyksen taso voi olla vaihtelevaa. Tässä opinnäytetyössä tuotetun perehdytysmateriaalin avulla opiskelija pystyy valmistautumaan harjoittelujaksoon oma-aloitteisesti ja palaamaan materiaalin pariin tarvittaessa myös harjoittelun aikana. Perehdytysmateriaalin tarkoitus on tukea myös yritysten perehdyttämiskäytäntöjä, jolloin alan yritykset pystyvät tarjoamaan mahdollisimman nopean, mutta kattavan uuden työntekijän sisään ajon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen sisältöä, vastuualueita, työturvallisuutta ja erilaisia perehdyttämistyylejä. Opinnäytetyön perehdytysmateriaali koostuu kahdesta Powerpoint-diasarjasta, joihin on koottu katsastajan työn perehdyttämisen kannalta olennaiset ja katsastuspaikasta riippumattomat, yleiset asiat. Opiskelumateriaali sisältää myös tehtäviä, joiden avulla halutaan varmistaa, että opiskelija on sisäistänyt perehdytysmateriaalissa käsitellyt asiat.
Perehdyttäminen koskettaa aina perehdyttäjän ja perehdytettävän lisäksi koko työyhteisöä. Työyhteisön positiivinen suhtautuminen uuteen tulokkaaseen helpottaa häntä pääsemään osaksi uutta työyhteisöä. Osana opinnäytetyötä katsastusasemien henkilökunnalle tehdyn lyhyen kyselyn vastauksissa korostui tämän seikan lisäksi se, että perehdytettävän oppimisen kannalta olisi hyvä olla useita perehdyttäjiä. Tällöin perehdytettävä näkee erilaisia toimintatapoja ja tutustuu luontevasti myös uusiin työkavereihin.
Oulun ammattikorkeakoulun järjestämään katsastajakoulutukseen osallistuu vuosittain noin 20–30 opiskelijaa, jotka hakeutuvat tämän jälkeen katsastajaharjoitteluun ja Traficomin järjestämään loppukokeeseen. Katsastusharjoittelupaikkojen resurssit voivat olla hyvinkin erilaisia, jolloin myös perehdytyksen taso voi olla vaihtelevaa. Tässä opinnäytetyössä tuotetun perehdytysmateriaalin avulla opiskelija pystyy valmistautumaan harjoittelujaksoon oma-aloitteisesti ja palaamaan materiaalin pariin tarvittaessa myös harjoittelun aikana. Perehdytysmateriaalin tarkoitus on tukea myös yritysten perehdyttämiskäytäntöjä, jolloin alan yritykset pystyvät tarjoamaan mahdollisimman nopean, mutta kattavan uuden työntekijän sisään ajon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen sisältöä, vastuualueita, työturvallisuutta ja erilaisia perehdyttämistyylejä. Opinnäytetyön perehdytysmateriaali koostuu kahdesta Powerpoint-diasarjasta, joihin on koottu katsastajan työn perehdyttämisen kannalta olennaiset ja katsastuspaikasta riippumattomat, yleiset asiat. Opiskelumateriaali sisältää myös tehtäviä, joiden avulla halutaan varmistaa, että opiskelija on sisäistänyt perehdytysmateriaalissa käsitellyt asiat.
Perehdyttäminen koskettaa aina perehdyttäjän ja perehdytettävän lisäksi koko työyhteisöä. Työyhteisön positiivinen suhtautuminen uuteen tulokkaaseen helpottaa häntä pääsemään osaksi uutta työyhteisöä. Osana opinnäytetyötä katsastusasemien henkilökunnalle tehdyn lyhyen kyselyn vastauksissa korostui tämän seikan lisäksi se, että perehdytettävän oppimisen kannalta olisi hyvä olla useita perehdyttäjiä. Tällöin perehdytettävä näkee erilaisia toimintatapoja ja tutustuu luontevasti myös uusiin työkavereihin.