Social media marketing communications plan for a B2B company
Puumala, Tero; Heliste, Paavo (2014)
Puumala, Tero
Heliste, Paavo
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403103003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403103003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja ebrand Suomi Oy on digitaalisen median toimisto, jolla on huomattavasti tietotaitoa sosiaalisesta mediasta. Toimistolla on kuitenkin vaikeuksia osaamisen tuoman arvon viestimisessä asiakkaille, vaikka toimistolla onkin sosiaalisessa mediassa hyvin näkyvyyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää toimiva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma ebrand Suomi Oy:lle. Suunnitelma voidaan muuntaa myös asiakkaille tarjottavaksi tuotepakkaukseksi. Vaikka sosiaalisen median tärkeys lisääntyy ihmisten päivittäisessä elämässä, on se kuitenkin keskittynyt pääosin kuluttajapuolelle. Tämän vuoksi on erittäin oleellista ja ajakohtaista harkita sosiaalisen median markkinointiviestintää yritysmarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys koostuu perusmarkkinoinnista, keskittyen tuottamaan asiakkaille arvoa suhdemarkkinoinnin ja integroidun markkinointiviestinnän avulla. Tämän jälkeen avataan markkinointi sosiaalisen median kontekstissa ja esitellään ebrand Suomi Oy:lta vaadittavat toimenpiteet markkinointiviestinnän parantamiseen valituilla sosiaalisen median kanavilla, teoreettisen pohjan tukemana. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja teoreettinen kehys on rakennettu kirjoituspöytätutkimuksella, samalla hyödyntäen mahdollisimman ajankohtaisia lähteitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma tarjoaa kaiken tarvittavan toimialalla ajatusjohtajaksi tulemiseksi. Samalla se luo mahdollisia asiakassuhteita ja auttaa rakentamaan vahvempia suhteita sekä nykyisten että tulevien asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyö tarkastelee myös jokseenkin vierasta yritysmarkkinoinnin käyttöä sosiaalisessa mediassa ja kertoo miksi sosiaalisen median käyttö yritysmarkkinoinnissa on yhtä tehokasta kuin kuluttajapuolella.
Suunnitelman toteutus saattaa tuottaa hieman vaikeuksia ebrand Suomi Oy:lle, sillä toimeksiantajalla ei välttämättä ole sen kokonaan toteuttamiseen vaadittavia resursseja. Suositus tätä ongelmaa koskien, onkin palkata työharjoittelijoita tekemään sisältöä ja tarkkailemaan suunnitelman tehokkuutta. Suunnitelman toimeenpanemisen kannalta laadittiin hyödyllinen vuosikello, jossa esitetään vaaditut toimenpiteet. On myös tärkeä huomioida, että vähäisillä muutoksilla tätä markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan hyödyntää sekä kuluttaja, - että yrityslähtöisessä viestinnässä.
Opinnäytetyön teoreettinen kehys koostuu perusmarkkinoinnista, keskittyen tuottamaan asiakkaille arvoa suhdemarkkinoinnin ja integroidun markkinointiviestinnän avulla. Tämän jälkeen avataan markkinointi sosiaalisen median kontekstissa ja esitellään ebrand Suomi Oy:lta vaadittavat toimenpiteet markkinointiviestinnän parantamiseen valituilla sosiaalisen median kanavilla, teoreettisen pohjan tukemana. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja teoreettinen kehys on rakennettu kirjoituspöytätutkimuksella, samalla hyödyntäen mahdollisimman ajankohtaisia lähteitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma tarjoaa kaiken tarvittavan toimialalla ajatusjohtajaksi tulemiseksi. Samalla se luo mahdollisia asiakassuhteita ja auttaa rakentamaan vahvempia suhteita sekä nykyisten että tulevien asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyö tarkastelee myös jokseenkin vierasta yritysmarkkinoinnin käyttöä sosiaalisessa mediassa ja kertoo miksi sosiaalisen median käyttö yritysmarkkinoinnissa on yhtä tehokasta kuin kuluttajapuolella.
Suunnitelman toteutus saattaa tuottaa hieman vaikeuksia ebrand Suomi Oy:lle, sillä toimeksiantajalla ei välttämättä ole sen kokonaan toteuttamiseen vaadittavia resursseja. Suositus tätä ongelmaa koskien, onkin palkata työharjoittelijoita tekemään sisältöä ja tarkkailemaan suunnitelman tehokkuutta. Suunnitelman toimeenpanemisen kannalta laadittiin hyödyllinen vuosikello, jossa esitetään vaaditut toimenpiteet. On myös tärkeä huomioida, että vähäisillä muutoksilla tätä markkinointiviestintäsuunnitelmaa voidaan hyödyntää sekä kuluttaja, - että yrityslähtöisessä viestinnässä.