Cross-Docking-toimintamallin suunnittelu Lean-menetelmin
Mattelmäki, Lotta (2022)
Mattelmäki, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043103
Tiivistelmä
Insinöörityön tilaaja on Konecranes Finland Oy. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Konecranes Hyvinkään toimipisteelle. Insinöörityön aiheena on Cross-Docking-toimintamallin suunnittelu Lean-menetelmin Konecranes Heavy Components -liiketoiminnassa. Tutkimusongelmana on asiakkaalle suoraan toimitettava ostomateriaali, joka kiertää tuotantosolujen läpi ennen pakkaamista. Ongelma sai alkunsa Konecranes Hyvinkäällä SAP ERP -järjestelmän käyttöönoton yhteydessä vuonna 2016.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa realistinen kuvaus SAP:n ja fyysisen tilaus-toimitusprosessin nykytilasta, tunnistaa prosessin ongelmat ja löytää niiden juurisyyt. Suunnittelutyön tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia projektin jatkotoimenpiteisiin. DMAIC-menetelmä ja sen sisältämät Lean-työkalut toimivat projektin viitekehyksenä. Kvalitatiivisen tutkimuksen menetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja työpajoja.
Prosessiselvityksessä löydettiin läpivirtaaviin materiaaleihin ja muihin aiheisiin liittyviä merkittäviä havaintoja. Kehitysehdotukset laadittiin projektin merkittävimpien havaintojen ja asiantuntijoiden palautteen perusteella. Kehityspäällikkö hyväksyi insinöörityön lopulliset kehitysehdotukset. Insinöörityön tuloksena tunnistettiin tutkimusongelman juurisyyt, mallinnettiin prosessikuvaajat sekä annettiin Cross-Docking-toimintamallin kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteiden suositukset.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa realistinen kuvaus SAP:n ja fyysisen tilaus-toimitusprosessin nykytilasta, tunnistaa prosessin ongelmat ja löytää niiden juurisyyt. Suunnittelutyön tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia projektin jatkotoimenpiteisiin. DMAIC-menetelmä ja sen sisältämät Lean-työkalut toimivat projektin viitekehyksenä. Kvalitatiivisen tutkimuksen menetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja työpajoja.
Prosessiselvityksessä löydettiin läpivirtaaviin materiaaleihin ja muihin aiheisiin liittyviä merkittäviä havaintoja. Kehitysehdotukset laadittiin projektin merkittävimpien havaintojen ja asiantuntijoiden palautteen perusteella. Kehityspäällikkö hyväksyi insinöörityön lopulliset kehitysehdotukset. Insinöörityön tuloksena tunnistettiin tutkimusongelman juurisyyt, mallinnettiin prosessikuvaajat sekä annettiin Cross-Docking-toimintamallin kehitysehdotukset ja jatkotoimenpiteiden suositukset.