Kuvitetun lastenkirjan valmistus : vaikuttaako kuvitus lastenkirjan valintaan?
Manni, Essi (2014)
Manni, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403133126
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelen, taitan ja toteutan kuvitetun lastenkirjan. Tarinan kirjaa varten on valmistanut Ilona Puumalainen. Tutkimuskysymyksenäni on se, että vaikuttaako kuvitus tai kuvitustekniikka lastenkirjan valintaan ja millä tavoin. Tavoitteena on myös perehtyä siihen, mikä lastenkirjoissa vaikuttaa ostopäätökseen ja onko kuvituksella osuutta siihen. Tällä opinnäytetyöllä ei ole tilaajaa tai työnantajaa, mutta tarkoituksena on tarjota valmista työtä mahdollisesti kustannusyhtiöille tai valmistaa kirja omakustanteena.
Tutkimusmetodinani toimi kyselytutkimus. Lähdin tutkimaan sitä, mikä lastenkirjojen kuvituksessa kiinnostaa lukijaa. Tutkin markkinointiin erikoistuneita kirjoja ja eri tutkimusmetodeja sekä tietenkin lastenkirjoja. Halusin yleisilmeen lastenkirjojen tilanteesta nykyään, jolloin en rajannut kyselyä millekään tietylle kohderyhmälle. Sain paljon informaatiota kyselystä ja tulosteni perusteella rakensin kokonaan kirjan visuaalisen ilmeen. Tutkimustulosteni perusteella toteutin kuvitetun lastenkirjan.
Kirjallisessa osuudessa pohdin sitä, mikä on pääasiallinen motiivi lastenkirjan ostamiselle ja mikä kuvituksessa kiinnostaa lukijaa tai kuluttajaa. Lisäksi kerron kuvitustekniikasta, jota käytin lastenkirjan luomiseen. Kirjallisen osuuden lopussa on myös markkinoinnista kertova osuus, jossa kerron markkina-analyysistä, jonka tein tätä projektia varten. Päädyin tutkimaan lastenkirjojen markkinatilannetta sekä sitä, millainen tilanne nykyään Suomessa on kirjojen myynnin kannalta.
Mielestäni onnistuin lopputuloksessa ja kehityin kuvittajana. Vaikka kyselyni ei ollut aivan niin onnistunut kokonaisuus kuin olisin toivonut, oli saamani informaatio silti hyvin mielenkiintoista ja tärkeää varsinaista toiminnallista osuutta eli kuvitettua lastenkirjaa ajatellen. Toivon, että tulevaisuudessa olisi mahdollisuus kustantaa kirja kustannusyhtiön avulla tai mahdollisesti pieninä erinä omakustanteena.
Tutkimusmetodinani toimi kyselytutkimus. Lähdin tutkimaan sitä, mikä lastenkirjojen kuvituksessa kiinnostaa lukijaa. Tutkin markkinointiin erikoistuneita kirjoja ja eri tutkimusmetodeja sekä tietenkin lastenkirjoja. Halusin yleisilmeen lastenkirjojen tilanteesta nykyään, jolloin en rajannut kyselyä millekään tietylle kohderyhmälle. Sain paljon informaatiota kyselystä ja tulosteni perusteella rakensin kokonaan kirjan visuaalisen ilmeen. Tutkimustulosteni perusteella toteutin kuvitetun lastenkirjan.
Kirjallisessa osuudessa pohdin sitä, mikä on pääasiallinen motiivi lastenkirjan ostamiselle ja mikä kuvituksessa kiinnostaa lukijaa tai kuluttajaa. Lisäksi kerron kuvitustekniikasta, jota käytin lastenkirjan luomiseen. Kirjallisen osuuden lopussa on myös markkinoinnista kertova osuus, jossa kerron markkina-analyysistä, jonka tein tätä projektia varten. Päädyin tutkimaan lastenkirjojen markkinatilannetta sekä sitä, millainen tilanne nykyään Suomessa on kirjojen myynnin kannalta.
Mielestäni onnistuin lopputuloksessa ja kehityin kuvittajana. Vaikka kyselyni ei ollut aivan niin onnistunut kokonaisuus kuin olisin toivonut, oli saamani informaatio silti hyvin mielenkiintoista ja tärkeää varsinaista toiminnallista osuutta eli kuvitettua lastenkirjaa ajatellen. Toivon, että tulevaisuudessa olisi mahdollisuus kustantaa kirja kustannusyhtiön avulla tai mahdollisesti pieninä erinä omakustanteena.