Asiakaskohtaaminen uusin tavoin : Onnistu myyntineuvottelussa
Immonen, Marika (2014)
Immonen, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123066
Tiivistelmä
Verkkoneuvottelu on pankkien hyödyntämä palvelumalli, jossa asiakas voi tavata pankin toimihenkilön omalla tietokoneellaan videokuvan ja äänen välityksellä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda verkkoneuvotteluopas toimeksiantajan henkilöstölle sisäiseen käyttöön. Verkkoneuvottelua koskevat tiedot ja ohjeet koottiin tutkimustyön myötä yhdeksi helppolukuiseksi kokonaisuudeksi. Verkkoneuvotteluopas kertoo käyttäjälleen, mistä verkkoneuvottelussa on kyse, antaa vinkkejä palvelun onnistuneeseen käyttämiseen sekä sisältää käyttöohjeita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskohtaamista myynnillisestä näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvisi millainen on hyvä myyjä ja millaisista tekijöistä onnistunut myyntineuvottelu rakentuu. Tämän lisäksi teoriaosuudessa on kuvattu verkkoneuvottelun toimintaperiaatteet ja selvitetty millaisia viestintätaitoja sähköisessä asiakaskohtaamisessa tarvitaan.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn toimeksiantajalla oli selkeä arkipäiväinen kehittämiskohde, johon verkkoneuvotteluoppaan luominen toi ratkaisun. Tavoitteena oli luoda toiminnallinen tuotos, joka helpottaa käyttäjänsä arkea työelämässä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että myynti on tekniikkalaji, jonka kuka tahansa voi halutessaan oppia. Onnistunut myyntineuvottelu on monen eri tekijän summa, johon vaikuttaa myyjän henkilökohtaiset ominaisuudet ja oikean myyntitekniikan hallitseminen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskohtaamista myynnillisestä näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvisi millainen on hyvä myyjä ja millaisista tekijöistä onnistunut myyntineuvottelu rakentuu. Tämän lisäksi teoriaosuudessa on kuvattu verkkoneuvottelun toimintaperiaatteet ja selvitetty millaisia viestintätaitoja sähköisessä asiakaskohtaamisessa tarvitaan.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn toimeksiantajalla oli selkeä arkipäiväinen kehittämiskohde, johon verkkoneuvotteluoppaan luominen toi ratkaisun. Tavoitteena oli luoda toiminnallinen tuotos, joka helpottaa käyttäjänsä arkea työelämässä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että myynti on tekniikkalaji, jonka kuka tahansa voi halutessaan oppia. Onnistunut myyntineuvottelu on monen eri tekijän summa, johon vaikuttaa myyjän henkilökohtaiset ominaisuudet ja oikean myyntitekniikan hallitseminen.