Jarrukokoonpanolinjan välivaraston rakennesuunnittelu
Herronen, Hanna-Leena (2014)
Herronen, Hanna-Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173220
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun Ruskossa sijaitsevalle Sähkö-Rantek Oy:lle. Yrityksessä koneistetaan ja kokoonpannaan hissien sähkömekaanisia seisontajarruja. Tämä opinnäytetyö on osa uuden jarrukokoonpanolinjan suunnittelutyötä. Linja suunniteltiin viitenä erillisenä opinnäytetyönä: layout ja materiaalivirrat, alkukokoonpano, hartsauskammio, välivarasto ja loppukokoonpano.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa välivarasto kokoonpantaville jarrun rungoille. Jarrun runkoihin pursotettu hartsi kovettuu välivarastossa tunnin ajan ennen loppukokoonpanoa, ja sen tahtiaika on 5 minuuttia, joten välivarastoon pitää mahtua 12 jarrun runkoa. Välivaraston kooksi määriteltiin 1 x 1,5 m.
Suunnittelu ja piirustukset tehtiin Inventor 2011 -ohjelmalla. Aluksi tehtiin välivaraston vaatimuslista. Seuraavaksi ideoitiin morfologinen laatikko, josta poimittiin erilaisia välivarastoratkaisuja. Saadut vaihtoehdot käytiin läpi ja valinta tehtiin vaatimuslistan toteutumisen kannalta. Työn käytännön toteutus tapahtui Rantekin tuotantotiloissa. Koko jarrukokoonpanolinjan layout muuttui, kun suuri lämmitysuuni jäi pois. Uunin tilalle kehitettiin Rantekilla uusi lämmityslaitteisto välivarastoon. Lämmityksen suunnittelu ja toteutus rajattiin pois opinnäytetyöstä. Lämmityslaitteisto on salassa pidettävää tietoa, joten lämmityksen rakennetta ja komponentteja ei käsitellä tässä työssä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena rakennettiin manuaalinen laatikosto alumiiniprofiileista. Saatu lopputulos ei ole ainoastaan välivarasto, vaan se on myös LEAN-periaatteiden mukainen toimilaite jarrujen valmistuslinjassa. Koko jarrukokoonpanolinjan toimivuuden testaus ei ehtinyt tähän opinnäytetyöhön, mutta välivaraston rakenne ja lämmitys toimivat kuitenkin suunnitellulla tavalla. Työn tuloksena syntynyt välivarasto oli tuotantokäyttöön suoraan soveltuva prototyyppi, ja välivaraston sekä koko linjan kehitystyö jatkunee tulevaisuudessa. Välivaraston rakennetta ja käyttöä voitaisiin esimerkiksi muuttaa automaattisemmaksi, kuten alun perinkin oli tarkoitus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa välivarasto kokoonpantaville jarrun rungoille. Jarrun runkoihin pursotettu hartsi kovettuu välivarastossa tunnin ajan ennen loppukokoonpanoa, ja sen tahtiaika on 5 minuuttia, joten välivarastoon pitää mahtua 12 jarrun runkoa. Välivaraston kooksi määriteltiin 1 x 1,5 m.
Suunnittelu ja piirustukset tehtiin Inventor 2011 -ohjelmalla. Aluksi tehtiin välivaraston vaatimuslista. Seuraavaksi ideoitiin morfologinen laatikko, josta poimittiin erilaisia välivarastoratkaisuja. Saadut vaihtoehdot käytiin läpi ja valinta tehtiin vaatimuslistan toteutumisen kannalta. Työn käytännön toteutus tapahtui Rantekin tuotantotiloissa. Koko jarrukokoonpanolinjan layout muuttui, kun suuri lämmitysuuni jäi pois. Uunin tilalle kehitettiin Rantekilla uusi lämmityslaitteisto välivarastoon. Lämmityksen suunnittelu ja toteutus rajattiin pois opinnäytetyöstä. Lämmityslaitteisto on salassa pidettävää tietoa, joten lämmityksen rakennetta ja komponentteja ei käsitellä tässä työssä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena rakennettiin manuaalinen laatikosto alumiiniprofiileista. Saatu lopputulos ei ole ainoastaan välivarasto, vaan se on myös LEAN-periaatteiden mukainen toimilaite jarrujen valmistuslinjassa. Koko jarrukokoonpanolinjan toimivuuden testaus ei ehtinyt tähän opinnäytetyöhön, mutta välivaraston rakenne ja lämmitys toimivat kuitenkin suunnitellulla tavalla. Työn tuloksena syntynyt välivarasto oli tuotantokäyttöön suoraan soveltuva prototyyppi, ja välivaraston sekä koko linjan kehitystyö jatkunee tulevaisuudessa. Välivaraston rakennetta ja käyttöä voitaisiin esimerkiksi muuttaa automaattisemmaksi, kuten alun perinkin oli tarkoitus.