Asiakaslähtöinen työllistymistä tukeva alkukartoitus TE- toimistossa
Asiedu, Anne (2014)
Asiedu, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403183269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403183269
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Uudenmaan Työ- ja elinkeinotoimiston alkukartoituspalvelua asiakaslähtöiseksi. Uudellamaalla TE-toimistoissa tapahtui toimintaympäristön muutos vuoden 2013 alussa. TE- toimistojen toimipaikkoja lakkautettiin ja yhdistettiin. Tavoitteena on, että Uudellamaalla on yksi TE-toimisto, jonka työtavat ja toimintatavat olisivat yhdenmukaiset. Samaan aikaan TE-palveluita määrittävä laki työvoima-ja yrityspalveluista tuli voimaan vuoden 2013 alussa. Laissa määritellään TE-palvelut ja niihin ohjautuminen TE-toimistojen toimipaikoissa. Uuden lain mukaan työnhakijat ohjautuvat heille tarkoituksenmukaisiin palveluihin heidän palvelutarpeensa perusteella. Uudistuksen tavoitteena oli tehostaa ja nopeuttaa palveluihin pääsemistä ja vapauttaa henkilökohtaista palvelua niiden kohdalla, jotka sitä tarvitsevat. (Ukkonen 2012.) Alkukartoituspalvelu on uusi palvelu, joka on alkanut TE-toimistojen toimipaikoissa helmikuussa 2013. Palvelusta ei ole aikaisempaa tietoa, ja kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää alkukartoitusta asiakaslähtöiseksi, jotta se omalta osaltaan tukee työllistymisprosessia TE-toimiston toimipaikoissa. Kehittämistyössä toteutettiin toimintatutkimuksen logiikkaa, ja se sisälsi kolme kehittämisvaihetta. Aineisto kerättiin ryhmäkeskustelumenetelmää käyttäen, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Ryhmäkeskustelukertoja oli yhteensä kolme. Haastatteluryhmän tehtävänä oli tuottaa asiakaslähtöisen alkukartoituksen a) edistäviä ja b)rajoittavia tekijöitä. Kehittäjäryhmä puolestaan pohti ratkaisuja siihen, miten asiakaslähtöinen palvelulinja valitaan. Viimeisen ryhmäkeskustelun tarkoituksena oli tuottaa kuvaus asiakaslähtöisestä alkukartoituksesta. Kaikkiaan ryhmäkeskusteluun osallistui 7 asiantuntijaa Uudenmaan TE-toimistosta. Kehittämistyön tuloksena hahmottuivat asiakaslähtöisen alkukartoituksen ydintekijät. Näitä olivat vuorovaikutus ja luottamus, linjojen välinen yhteistyö, palvelulinjan valinta ja johtaminen asiakaslähtöisen työn välineenä sekä alkukartoituksen tehtävät. Asiakaslähtöinen työ, joka oli arvo itsessään, oli ydintekijöiden sydän. Ydintekijät edistävät asiakaslähtöisen työn tekemistä TE- toimistojen toimipaikoissa. Kapenevat työntekijäresurssit ja valtion tuottavuusohjelma ovat arkea TE- toimistojen toimipaikoissa. Asiakkaiden ottaminen mukaan palveluprosesseihin avaa työntekijöille uuden mahdollisuuden voimavaraistua. Asiakaslähtöisen työn avulla mahdollistetaan paremmat palvelut, edistetään yksilöiden työllistymistä ja edesautetaan työnantajia saamaan osaavaa työvoimaa.