Sukupuolisensitiivisyyden opintojakso : suunnitelma ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman opetussuunnitelmaan
Hänninen, Elina (2014)
Hänninen, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403173244
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä suunnitelma sukupuolisensitiivisyyden opintokokonaisuudesta ammattikorkeakoulun sosiaalialan opintosuunnitelmaan. Suunnitelma on tehty sosionomi(AMK) opiskelijoille ja sen tarkoituksena on ohjata opiskelijat pohtimaan omia sukupuoliin liittyviä ennakkoluulojaan sekä asenteitaan. Sukupuolisensitiivisyys pyrkii laajentamaan molempien sukupuolten toimintamahdollisuuksia. Sukupuolten tasa-arvo on ajankohtainen aihe niin yhteiskunnallisesti kuin poliittisestikin ja sen saavuttamiseksi on tehty paljon työtä. Yhtenä tasa-arvon saavuttamisen esteenä nähdään valmiit sukupuolistereotypiat, joita jo lapsesta asti, osittain tiedostamattomasti ihmisille tarjotaan esimerkiksi kasvatuksessa. Sosionomi (AMK) työskentelee usein ohjaus- ja neuvontatyössä, jossa omien sukupuoli stereotypioiden tunnistamattomuus toisintaa ja ylläpitää sukupuolistereotypioita. Tunnistamalla sukupuolisidonnaisia valintoja, pystytään vaikuttamaan asiakkaan asenteisiin sekä taitoihin ja tietoihin. Sukupuolitietoisuuteen perustuvat käytänteet vähentävät niitä stereotyyppisiä ajattelutapoja, joita liittyy naisiin ja miehiin, tyttöihin ja poikiin. Opintokokonaisuus sisältää oppilasryhmille suunnattuja tehtäviä, joiden tarkoituksena on herättää keskustelua sekä pohdintaa ryhmässä sekä vallitsevien erilaisten sekä saman-laisten sukupuolistereotypioiden tunnistaminen.