Konsolipelien verkkokaupankäynti
Vuorio, Jori (2014)
Vuorio, Jori
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli konsolipelien verkkokaupankäynti. Tavoitteeni oli selvittää kuluttajalle verkkokaupankäynnin periaatteita ja konsolipelien kauppaa koskevia asioita ja tarkastella, mitä verkkokaupankäynnissä kannattaa ja tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön alussa selvitettiin, mitä on verkkokauppa, miten se on kehittynyt Suomessa ja mitä tulee ottaa huomioon verkkokaupasta tilatessa kotimaasta tai ulkomailta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös yleisesti verkkokaupan mahdollisuuksia, rajoituksia ja tuontirajoituksia ulkomailta tilattaessa. Teoriaosuuden toinen vaihe käsitteli konsolipelien verkkokauppaa, kuten konsolipelien määritelmä, markkinoin-tia, maksutapoja ja toimitusehtoja sekä mitä eroa on konsolipelin fyysisellä ja digitaalisella kopiolla. Pelikonsoleista tutkittiin kahden suosituimman valmistajan, Sony ja Microsoft, pelikonsoleiden omia kauppasivuja ja niiltä pelien ostamista.
Työn tutkimusosiossa perehdyttiin kahteen suomalaiseen ja kahteen ulkomaalaiseen verkkokauppaan ja tutkittiin näiden verkkokauppojen luotettavuutta Howard-verkkokauppa-apurin ja kuluttajaliiton verkkosivujen avulla. Selvityksen perusteella voitiin kuluttajan näkökulmasta arvioida, onko verkkokauppa luotettava vai ei. Lisäksi tutkittiin kauppojen verkkosivujen toimivuutta ja tilaamisen tekemisen helppoutta kuluttajan näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kyseessä olevat verkkokaupat ovat syystäkin suosituimpien verkkokauppojen joukossa. Verkkosivuilta löytyi kuluttajan kannalta tärkeä ja olennainen tieto, verkkosivut olivat ymmärrettävät ja tilausten tekeminen oli nopeata ja helppoa.
Opinnäytetyön alussa selvitettiin, mitä on verkkokauppa, miten se on kehittynyt Suomessa ja mitä tulee ottaa huomioon verkkokaupasta tilatessa kotimaasta tai ulkomailta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös yleisesti verkkokaupan mahdollisuuksia, rajoituksia ja tuontirajoituksia ulkomailta tilattaessa. Teoriaosuuden toinen vaihe käsitteli konsolipelien verkkokauppaa, kuten konsolipelien määritelmä, markkinoin-tia, maksutapoja ja toimitusehtoja sekä mitä eroa on konsolipelin fyysisellä ja digitaalisella kopiolla. Pelikonsoleista tutkittiin kahden suosituimman valmistajan, Sony ja Microsoft, pelikonsoleiden omia kauppasivuja ja niiltä pelien ostamista.
Työn tutkimusosiossa perehdyttiin kahteen suomalaiseen ja kahteen ulkomaalaiseen verkkokauppaan ja tutkittiin näiden verkkokauppojen luotettavuutta Howard-verkkokauppa-apurin ja kuluttajaliiton verkkosivujen avulla. Selvityksen perusteella voitiin kuluttajan näkökulmasta arvioida, onko verkkokauppa luotettava vai ei. Lisäksi tutkittiin kauppojen verkkosivujen toimivuutta ja tilaamisen tekemisen helppoutta kuluttajan näkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kyseessä olevat verkkokaupat ovat syystäkin suosituimpien verkkokauppojen joukossa. Verkkosivuilta löytyi kuluttajan kannalta tärkeä ja olennainen tieto, verkkosivut olivat ymmärrettävät ja tilausten tekeminen oli nopeata ja helppoa.