MUOTOILIJA KOTOUTTAA : Toiminnallisia harjoituksia verbien opettamista varten luku- ja kirjoitustaidottomille aikuisille maahanmuuttajille
Immonen, Arja (2014)
Immonen, Arja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243462
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin Menetelmäsalkku verbi-sanojen opettamista varten luku- ja kirjoitustaidottomille maahanmuuttajille. Työn tavoitteena oli tuottaa uusia opettamisen apuvälineitä ja harjoituksia elävöittämään kotoutuvan luku- ja kirjoitustaidottoman maahanmuuttajan oppimista. Opinnäytetyön tekoprosessi oli kaksivaiheinen: Ensin kartoitettiin ja koottiin yhteen taustalla vaikuttavaa teoriatietoa. Toisessa vaiheessa valmistettiin Menetelmäsalkku, jota voidaan käyttää ja edelleen kehittää luku- ja kirjoitustaidottomien toiminnallisessa opettamisessa.
Kehitettävien asioiden ratkaisemisessa käytettiin metodina pehmeää systeemianalyysia. Menetelmäsalkun harjoitukset on rajattu Opetushallituksen hyväksymän Aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen opetussuunnitelman perusteiden (2/011/2012) osaan: 6.2 Suomen kieli ja viestintätaidot, kohtaan: 6.2.1 Sanasto ja aihepiirit. Aihepiiriksi valittiin tavallisimmat verbit.
Laatiessaan harjoituksia, tekijä pohti omaa rooliaan muotoilijana visuaalisuuteen ja kädentaitoihin pohjautuvien harjoitusten tuottajana. Menetelmäsalkun tekemisen lisäksi tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omaa pedagogista sekä opinto-ohjauksen ammatillista osaamista suhteessa muotoilijan ammattiin. Tämä tapahtui perehtymällä luku- ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien oppimiseen liittyviin erityispiirteisiin sovittamalla yhteen taustateorioita ja muotoilijan menetelmäosaamista.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti tekijän omaa oletusta siitä, että muotoilun ammattilaisilla on paljon osaamista, jolle löytyisi sovellettavaa käyttöä myös maahanmuuttajien kotouttamistyössä.
Kehitettävien asioiden ratkaisemisessa käytettiin metodina pehmeää systeemianalyysia. Menetelmäsalkun harjoitukset on rajattu Opetushallituksen hyväksymän Aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen opetussuunnitelman perusteiden (2/011/2012) osaan: 6.2 Suomen kieli ja viestintätaidot, kohtaan: 6.2.1 Sanasto ja aihepiirit. Aihepiiriksi valittiin tavallisimmat verbit.
Laatiessaan harjoituksia, tekijä pohti omaa rooliaan muotoilijana visuaalisuuteen ja kädentaitoihin pohjautuvien harjoitusten tuottajana. Menetelmäsalkun tekemisen lisäksi tekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omaa pedagogista sekä opinto-ohjauksen ammatillista osaamista suhteessa muotoilijan ammattiin. Tämä tapahtui perehtymällä luku- ja kirjoitustaidottomien maahanmuuttajien oppimiseen liittyviin erityispiirteisiin sovittamalla yhteen taustateorioita ja muotoilijan menetelmäosaamista.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti tekijän omaa oletusta siitä, että muotoilun ammattilaisilla on paljon osaamista, jolle löytyisi sovellettavaa käyttöä myös maahanmuuttajien kotouttamistyössä.