Yritysmyynnin kehittäminen : Maxi Kodintukku Kuopio
Liikanen, Niko (2014)
Liikanen, Niko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Kuopion Maxi Kodintukun yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Kuopion Maxi Kodintukku on osa Tokmanni-konsernia, joka koostuu yli sadasta toimipisteestä ympäri Suomea. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Maxi Kodintukun yritysasiakkaiden mielipiteitä koskien Maxi Kodintukun tuotteita ja palveluita. Saatujen tutkimustulosten avulla pyritään kehittämään Maxi Kodintukun yritysasiakaspalvelua sekä yritysmyyntiä.
Tutkimusaineisto kerättiiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin Maxi Kodintukun yritysasiakkaille sähköpostilla. Kysely lähetettiin yhteensä 213 yrityasiakkaalle. Vastauksia kyselyyn tuli 31 kappaletta. Kysely toteutettiin 9.10-27.10.2013 välisenä ajankohtana. Kysely koostui suljetuista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä.
Opinnäytetyössä käsitellään tutkimuksen aihepiiriin liittyvää teoriaa, kuten asiakastyytyväisyyttä, b-to-b-kaupankäyntiä sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Työssä esitellään myös Tokmanni-konsernia, sen arvoja ja visioita liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi Tomanni-konsernin toimialaa ja kerrotaan pahimmista kilpailijoista. Menetelmäosiossa käsitellään tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja perustellaan niiden käyttöä. Kysely-tutkimuksen avulla saadut tutkimustulokset on käsitelty tilastotieteellisen ohjelmiston avulla.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Maxi Kodintukun yritysasiakaspalvelu koetaan melko hyväksi. Tulosten mukaan yritysasiakkaat ovat melko tyytyväisiä Maxi Kodintukun myymälään, tuotevalikoimaan sekä henkilökunnan palvelunlaatuun. Tutkimus osoittaa myös, että yritys nähdään hinnoittelunsa puolesta kilpailukykyisenä toimijana. Tutkimuksen tuloksista nousee kuitenkin esiin myös joitakin kehityskohteita. Tulosten mukaan yritykseltä toivotaan tulevaisuudessa tuotevalikoiman laajentamista, sekä laadukkaampiin tuotteisiin panostamista. Myös markkinoinnin kohdentamiseen ja markkinoinnin eri kanavien hyödyntämiseen toivotaan parannusta. Henkilökunnan kehityskohteina tukimuksesta esiin nousee palvelun nopeus ja sen parantaminen.
Tutkimusaineisto kerättiiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin Maxi Kodintukun yritysasiakkaille sähköpostilla. Kysely lähetettiin yhteensä 213 yrityasiakkaalle. Vastauksia kyselyyn tuli 31 kappaletta. Kysely toteutettiin 9.10-27.10.2013 välisenä ajankohtana. Kysely koostui suljetuista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä.
Opinnäytetyössä käsitellään tutkimuksen aihepiiriin liittyvää teoriaa, kuten asiakastyytyväisyyttä, b-to-b-kaupankäyntiä sekä markkinoinnin kilpailukeinoja. Työssä esitellään myös Tokmanni-konsernia, sen arvoja ja visioita liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi Tomanni-konsernin toimialaa ja kerrotaan pahimmista kilpailijoista. Menetelmäosiossa käsitellään tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja perustellaan niiden käyttöä. Kysely-tutkimuksen avulla saadut tutkimustulokset on käsitelty tilastotieteellisen ohjelmiston avulla.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Maxi Kodintukun yritysasiakaspalvelu koetaan melko hyväksi. Tulosten mukaan yritysasiakkaat ovat melko tyytyväisiä Maxi Kodintukun myymälään, tuotevalikoimaan sekä henkilökunnan palvelunlaatuun. Tutkimus osoittaa myös, että yritys nähdään hinnoittelunsa puolesta kilpailukykyisenä toimijana. Tutkimuksen tuloksista nousee kuitenkin esiin myös joitakin kehityskohteita. Tulosten mukaan yritykseltä toivotaan tulevaisuudessa tuotevalikoiman laajentamista, sekä laadukkaampiin tuotteisiin panostamista. Myös markkinoinnin kohdentamiseen ja markkinoinnin eri kanavien hyödyntämiseen toivotaan parannusta. Henkilökunnan kehityskohteina tukimuksesta esiin nousee palvelun nopeus ja sen parantaminen.