dc.contributor.author | Hirvelä, Anna | |
dc.contributor.author | Kurtti, Marja-Liisa | |
dc.date.accessioned | 2014-03-25T13:25:21Z | |
dc.date.available | 2014-03-25T13:25:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201403253476 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/71655 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön toimeksiantajana on Rovaniemen kaupungin kulttuuripalveluiden tilaaja. Tavoitteena on selvittää 18 – 29-vuotiaiden Rovaniemellä opiskelevien nuorten mielikuvia Rovaniemen kulttuuripalveluista sekä yleisellä tasolla kulttuuripalveluiden käyttöä. Tällä Rovaniemi, kulttuuri ja nuoret -selvityksellä etsitään käytännöllisiä kehitysideoita ja lisätutkimusta kaipaavia asioita. Selvityksessä käydään läpi myös tiedottamista ja viestintää, joka on tärkeä osa kulttuuripalveluja, jotta ne saadaan ihmisten tietoisuuteen. Erityisesti näkökulmaksi on otettu nuorten käyttämistä viestintävälineistä sosiaalinen media.
Selvitys on laadullinen ja sen pohjalla on aiemmat tutkimukset kulttuuripalveluiden kävijöistä sekä heistä, jotka eivät jostain syystä kulttuuripalveluissa käy. Aineisto on kerätty sähköisellä ja paperisella kyselyllä muutamista rovaniemeläisistä toisen asteen sekä korkea-asteen oppilaitoksista.
Tuloksista voidaan huomata, että kulttuuripalveluiden käytössä korostuu yhteisöllisyys, koska suuri osa vastaajista käyttää kulttuuripalveluita kavereiden, seurustelukumppanin tai perheen kanssa. Elokuvat ja kirjasto nousevat kulttuuripalveluista suosituimmiksi käyntikohteiksi. Nuorten keskuudessa suosituimmat käytetyt viestintäkanavat ovat sanoma- ja ilmaisjakelulehdet ja internet. Tietoa kulttuuripalveluista saadaan myös kavereiden kautta.
Nuorten mielikuva kulttuuripalveluista on paikalleen pysähtynyt mutta kehittyvä. Ristiriita mielikuvissa kertoo, että kehitystoimia kaivataan. Syitä siihen, miksi kulttuuripalvelut eivät ole osalle tuttuja on kiinnostuksen puute ja ohjelmiston sopimattomuus. | fi |
dc.description.abstract | The commissioner of the thesis is the cultural services of the city of Rovaniemi. The goal with the analysis is to resolve images which students in Rovaniemi have concerning the cultural services in Rovaniemi and to resolve the use of cultural services in general. The purpose of this analysis is to find useful development ideas and matters concerning the use of cultural services which need further research.
The use of cultural services are also being checked through advertising and communication, which are an important part of cultural services so that cultural operators get the information about the services to cultural consumers and non-visitors. The perspective in this study is especially the tools in com-munication among young students which, in this case, is social media.
The analysis is qualitative and it is based on earlier cultural visitor research. The material is collected by using web and paper surveys and respondents are selected from a few local schools of upper secondary degree and tertiary education.
The results show that the use of cultural services emphasized community because most of the respondents use cultural services with friends, their boy or girlfriend or with family. Movies and library are the most popular places to visit and spend time in. The most used communication channels are newspapers, friends and internet and social media.
Visions about the cultural services are developing very slowly and in the near future a lot of development work needs to be done. Further information concerning youth culture consuming and the reasons for non-visitors to stay home is very important information for the city of Rovaniemi.
The results show that reasons why cultural services are unknown among some non-visitors are a lack of interest and wrong kind of repertory. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Rovaniemi, kulttuuri ja nuoret : Rovaniemeläisten opiskelijanuorten kulttuuripalveluiden käyttöä koskeva selvitys | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/69992 | |
dc.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | nuoret | |
dc.subject.ysa | kulttuuripalvelut | |
dc.subject.ysa | käyttö | |
dc.subject.ysa | mielikuvat | |
dc.subject.ysa | viestintä | |
dc.subject.ysa | sosiaalinen media | |
dc.contributor.organization | Lapin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | nuoret | |
dc.subject.keyword | kulttuuripalvelut | |
dc.subject.keyword | kävijyys | |
dc.subject.keyword | mielikuvat | |
dc.subject.keyword | viestintä | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalous | |