Elintarvikkeen hiilijalanjäljen vaikutus ostopäätökseen
Blomster, Jukka (2014)
Blomster, Jukka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403253477
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää tunnistavatko Lapin ammattikorkeakoulun Kemin ja Tornion yksiköiden opiskelijat ja henkilökunta elintarvikkeiden hiilimerkit ja miten niiden ilmaisema hiilijalanjälki vaikuttaa ostopäätökseen sekä mistä elintarvikkeiden hiilijalanjälki muodostuu.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivisena ja laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Elintarvikkeiden hiilijalanjäljen muodostumisen selvitin alan raporteista, internetlähteistä, kirjallisuudesta ja lehtiartikkeleista keräämäni tiedon avulla. Hiilimerkkien tunnistamisen ja hiilijalanjäljen vaikutuksen ostopäätökseen selvitin sähköisenä kvantitatiivisena kyselynä ja viiden kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan tunnistetuin hiilimerkki oli Raision hiilimerkki jonka tunnisti 29 % vastaajista. Yleisesti ottaen hiilimerkit ovat varsin heikosti tunnettuja, sillä 58 % vastanneista ei tunnistanut yhtään merkkiä. Tuotteen jättämällä hiilijalanjäljellä on varsin vähän vaikutusta ostopäätöksen teossa. Asteikolla 1-5 (viisi vastaa suurinta merkitystä) keskiarvoksi muodostui 2,19. Eniten ostopäätöksiin vaikuttivat elintarvikkeen maku, hinta ja laatu.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä eli kvantitatiivisena ja laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Elintarvikkeiden hiilijalanjäljen muodostumisen selvitin alan raporteista, internetlähteistä, kirjallisuudesta ja lehtiartikkeleista keräämäni tiedon avulla. Hiilimerkkien tunnistamisen ja hiilijalanjäljen vaikutuksen ostopäätökseen selvitin sähköisenä kvantitatiivisena kyselynä ja viiden kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla.
Tutkimustulosten mukaan tunnistetuin hiilimerkki oli Raision hiilimerkki jonka tunnisti 29 % vastaajista. Yleisesti ottaen hiilimerkit ovat varsin heikosti tunnettuja, sillä 58 % vastanneista ei tunnistanut yhtään merkkiä. Tuotteen jättämällä hiilijalanjäljellä on varsin vähän vaikutusta ostopäätöksen teossa. Asteikolla 1-5 (viisi vastaa suurinta merkitystä) keskiarvoksi muodostui 2,19. Eniten ostopäätöksiin vaikuttivat elintarvikkeen maku, hinta ja laatu.