Vapaa improvisaatio : musiikkipedagogiikan piilevä voimavara
Tuovinen, Tero (2014)
Tuovinen, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203330
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Jyväskylän ammattiopistossa ohjaamani Freetyöpajaa, sen toimintaperiaatteita ja vapaan improvisaation opetusmetodeja. Työpajan tavoitteena on laajentaa musiikinopiskelijan käsitystä improvisoinnista, parantaa ilmaisuvapautta ja kehittää musiikillisia vuorovaikutustaitoja.
Työni pohjautuu omiin käytännön kokemuksiini, kirjalliseen aineistoon sekä neljästä vuosina 2011-2013 järjestämästäni Freetyöpajasta haastattelujen ja tarkkailun kautta keräämääni aineistoon. Ammattikorkeakoulun nuorisoasteelle tekemäni opinnäytetyön Näkökulmia rytmimusiikin opiskeluun (2007) pohjalta tulin päätelmään, että musiikkikoulutuksen tekniseen ja teoreettiseen osaamiseen liiaksi painottuva opetuskulttuuri luo helposti lukkoja musiikillisen ilmaisun ja luovuuden tielle vaikuttaen myös oppimismotivaatioon.
Tämän työn tavoitteena on hahmottaa lukkoja aiheuttavia tekijöitä, sekä tutkia käytännön keinoja niiden avaamiseksi. Pedagogisena välineenä käytän vapaata improvisaatiota. Vapaan improvisoinnin kautta pyritään hyödyntämään alitajuista ja intuitiivista musisointia, ja huomio on kunkin osanottajan henkilökohtaisessa tavassa toteuttaa itseään ulkoa opitun sijaan. Tällä on käsitykseni mukaan vaikutusta ihmisen hyvinvointiin ja oppimismotivaatioon, ja sitä kautta myös oppilaitoksen yleiseen ilmapiiriin.
Työssäni avaan improvisaation, intuition ja leikin käsitteitä, ja pyrin löytämään niiden välillä olevia yhtäläisyyksiä. Lisäksi hahmotan yhteyksiä edellä mainittujen käsitteiden ja modernien oppimiskäsityksen välillä. Vertaan keräämääni tietopohjaa Freetyöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksiin, joita sain osallistuvan tarkkailun sekä teemahaastattelun kautta. Vastausten perusteella arvioin omaan onnistumistani Freetyöpajan järjestämisessä, sen tavoitteiden määrittelyssä ja niiden saavuttamisessa.
Työni avulla olen saanut määriteltyä tarkemmaksi järjestämäni Freetyöpajan toimintaperiaatteita, ja prosessin aikana aavistukset ja hiljainen tieto intuitiivisen improvisoinnin merkityksestä oppimisprosessia tukevana tekijänä on vahvistunut. Opiskelijapalautteen perusteella voin sanoa onnistuneeni tavoitteissani saada aikaiseksi positiivista muutosta huomattavassa määrässä Freetyöpajaan osallistuneissa opiskelijoissa ja heidän musiikkisuhteessaan. Tärkeimpiä havaintoja työssäni ovat musiikin ja vapaan improvisoinnin erikoislaatuinen yhteys itseen, minuuden kokemukseen. Tämän yhteyden vuoksi itsemääräämisoikeuden toteutuminen saa korostuneen merkityksen musiikkialan koulutuksessa, joko motivoitumista edistävänä tai estävänä tekijänä.
Työni pohjautuu omiin käytännön kokemuksiini, kirjalliseen aineistoon sekä neljästä vuosina 2011-2013 järjestämästäni Freetyöpajasta haastattelujen ja tarkkailun kautta keräämääni aineistoon. Ammattikorkeakoulun nuorisoasteelle tekemäni opinnäytetyön Näkökulmia rytmimusiikin opiskeluun (2007) pohjalta tulin päätelmään, että musiikkikoulutuksen tekniseen ja teoreettiseen osaamiseen liiaksi painottuva opetuskulttuuri luo helposti lukkoja musiikillisen ilmaisun ja luovuuden tielle vaikuttaen myös oppimismotivaatioon.
Tämän työn tavoitteena on hahmottaa lukkoja aiheuttavia tekijöitä, sekä tutkia käytännön keinoja niiden avaamiseksi. Pedagogisena välineenä käytän vapaata improvisaatiota. Vapaan improvisoinnin kautta pyritään hyödyntämään alitajuista ja intuitiivista musisointia, ja huomio on kunkin osanottajan henkilökohtaisessa tavassa toteuttaa itseään ulkoa opitun sijaan. Tällä on käsitykseni mukaan vaikutusta ihmisen hyvinvointiin ja oppimismotivaatioon, ja sitä kautta myös oppilaitoksen yleiseen ilmapiiriin.
Työssäni avaan improvisaation, intuition ja leikin käsitteitä, ja pyrin löytämään niiden välillä olevia yhtäläisyyksiä. Lisäksi hahmotan yhteyksiä edellä mainittujen käsitteiden ja modernien oppimiskäsityksen välillä. Vertaan keräämääni tietopohjaa Freetyöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksiin, joita sain osallistuvan tarkkailun sekä teemahaastattelun kautta. Vastausten perusteella arvioin omaan onnistumistani Freetyöpajan järjestämisessä, sen tavoitteiden määrittelyssä ja niiden saavuttamisessa.
Työni avulla olen saanut määriteltyä tarkemmaksi järjestämäni Freetyöpajan toimintaperiaatteita, ja prosessin aikana aavistukset ja hiljainen tieto intuitiivisen improvisoinnin merkityksestä oppimisprosessia tukevana tekijänä on vahvistunut. Opiskelijapalautteen perusteella voin sanoa onnistuneeni tavoitteissani saada aikaiseksi positiivista muutosta huomattavassa määrässä Freetyöpajaan osallistuneissa opiskelijoissa ja heidän musiikkisuhteessaan. Tärkeimpiä havaintoja työssäni ovat musiikin ja vapaan improvisoinnin erikoislaatuinen yhteys itseen, minuuden kokemukseen. Tämän yhteyden vuoksi itsemääräämisoikeuden toteutuminen saa korostuneen merkityksen musiikkialan koulutuksessa, joko motivoitumista edistävänä tai estävänä tekijänä.