Lohjan Omenakarnevaalien kehittäminen
Toivonen, Marianne (2010)
Toivonen, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291753
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Lohjan Omenakarnevaaleja, jotta tapahtumalle saadaan yhteistyökumppaneita, rahoittajia sekä parempaa tunnettuutta. Tavoitteena oli tapahtuman avulla tehdä tunnetuksi kotimaisia kasviksia, omenaa sekä lohjalaisia omenatuotteita. Tutkimus on tehty Omenakarnevaalit ry:n käyttöön tapahtuman kehittämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta teemahaastattelusta. Aineiston keruu tehtiin keväällä 2009 sekä syksyllä 2009.
Tutkimuksesta tehtiin päätelmä, jonka mukaan Omenakarnevaalien teemaa pitää täsmentää koskemaan omenaa ja lohjalaisia omenatuotteita ja siten erilaistaa tapahtuma muista markkinatapahtumista. Toimenpide-ehdotuksina on teettää asiakkaille tyytyväisyyskysely ja määritellä kävijäryhmät sekä niiden todelliset tarpeet. Potentiaaliset yhteistyökumppanit on määriteltävä ja saatava mukaan tapahtuman toteuttamiseen. Omenatytön roolia tapahtumassa voidaan kasvattaa promootiotarkoituksiin.
Jatkotutkimuksena voidaan toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyt sekä selvittää yhteistyökumppanien ja rahoittajien yhteistyöhalukkuus.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta teemahaastattelusta. Aineiston keruu tehtiin keväällä 2009 sekä syksyllä 2009.
Tutkimuksesta tehtiin päätelmä, jonka mukaan Omenakarnevaalien teemaa pitää täsmentää koskemaan omenaa ja lohjalaisia omenatuotteita ja siten erilaistaa tapahtuma muista markkinatapahtumista. Toimenpide-ehdotuksina on teettää asiakkaille tyytyväisyyskysely ja määritellä kävijäryhmät sekä niiden todelliset tarpeet. Potentiaaliset yhteistyökumppanit on määriteltävä ja saatava mukaan tapahtuman toteuttamiseen. Omenatytön roolia tapahtumassa voidaan kasvattaa promootiotarkoituksiin.
Jatkotutkimuksena voidaan toteuttaa asiakastyytyväisyyskyselyt sekä selvittää yhteistyökumppanien ja rahoittajien yhteistyöhalukkuus.