"Rauhoitu rakas lapsi"- Levottoman lapsen tukeminen pienryhmäpedagogiikan avulla
Honkaniemi, Eeva-Liisa; Vuokila, Jaana (2014)
Honkaniemi, Eeva-Liisa
Vuokila, Jaana
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273584
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on levottoman lapsen tukeminen pienryhmäpedagogiikan avulla. Opinnäytetyömme tavoite on selvittää, kuinka suuri merkitys on varhaiskasvattajien asenteilla ja toiminnan suunnittelulla levottoman lapsen tukemisessa. Lisäksi selvitämme, ovatko edellä mainitut asiat mahdollisesti lasten levottomuutta ylläpitäviä elementtejä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset:
1. Miten varhaiskasvattajat kokevat lasten levottomuuden?
2. Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on pienryhmäpedagogian toimivuudesta levottomien lasten tukemisessa?
Metodologia:
Opinäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen jossa olemme käyttäneet empiiristä lähestymistapaa.Opinnäytetyössämme tiedonkeruumenetelmänä käytämme teemahaastattelua.Teemahaastattelu toimii opinnäytetyössämme samalla vertailevana menetelmänä, josta saamme käytännön tietoa sekä pienryhmäpedagogiikan toimivuudesta eri ympäristöissä että sen toimivuudesta lasten levottomuuden tukemisessa. Tutkiessamme saatavilla olevaa tietoa koskien levottoman lapsen tukemisesta pienryhmäpedagogiikan avulla, emme löytäneet aiempia tutkimuksia kyseisestä aiheesta.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Sisällönanalyysillä pyrimme saamaan tutkittavasta aiheestamme kuvan tiivistetyssä ja yleisessä muodossa.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lopputuloksena voimme todeta,että pienryhmätoiminta auttaa levotonta lasta. Kasvattajan persoonalla ja ammatillisuudella on ratkaiseva asema levottoman lapsen tukemisen keinoissa. Pienryhmien muodostamisessa käytettiin haastateltavien mukaan mieluiten niin sanottuja sekaryhmiä, joissa ryhmiin jakamisen kriteereinä olivat lähinnä lapsen luonne ja ikä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, levoton lapsi, ammatillinen asenne, pienryhmäpedagogiikka, toimintaympäristö.
1. Miten varhaiskasvattajat kokevat lasten levottomuuden?
2. Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on pienryhmäpedagogian toimivuudesta levottomien lasten tukemisessa?
Metodologia:
Opinäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen jossa olemme käyttäneet empiiristä lähestymistapaa.Opinnäytetyössämme tiedonkeruumenetelmänä käytämme teemahaastattelua.Teemahaastattelu toimii opinnäytetyössämme samalla vertailevana menetelmänä, josta saamme käytännön tietoa sekä pienryhmäpedagogiikan toimivuudesta eri ympäristöissä että sen toimivuudesta lasten levottomuuden tukemisessa. Tutkiessamme saatavilla olevaa tietoa koskien levottoman lapsen tukemisesta pienryhmäpedagogiikan avulla, emme löytäneet aiempia tutkimuksia kyseisestä aiheesta.
Analysoimme aineiston sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Sisällönanalyysillä pyrimme saamaan tutkittavasta aiheestamme kuvan tiivistetyssä ja yleisessä muodossa.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lopputuloksena voimme todeta,että pienryhmätoiminta auttaa levotonta lasta. Kasvattajan persoonalla ja ammatillisuudella on ratkaiseva asema levottoman lapsen tukemisen keinoissa. Pienryhmien muodostamisessa käytettiin haastateltavien mukaan mieluiten niin sanottuja sekaryhmiä, joissa ryhmiin jakamisen kriteereinä olivat lähinnä lapsen luonne ja ikä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, levoton lapsi, ammatillinen asenne, pienryhmäpedagogiikka, toimintaympäristö.