Vuorovaikutus varastomyyntitapahtumassa : Design Marketin dialogi
Korkman, Anni (2014)
Korkman, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403283643
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus varastomyyntitapahtuma Design Marketista ja sen tuotantoprosessiin liittyvien tahojen välisestä dialogista ja vuorovaikutuksesta. Design Market on vuosittainen muotoilualan tapahtuma, joka on osa Helsinki Design Week –kaupunkifestivaalia.
Opinnäytetyön tehtävä on tutkia tuotantotiimin, muotoiluyritysten sekä tapahtuman kävijöiden välistä kanssakäymisen nykyistä tilaa ja parantamismahdollisuuksia.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tutkimus on tehty dokumenttianalyysin, kyselyn sekä prosessikaavion menetelmin. Aineistona on käytetty vuosien 2010-2013 tapahtumien tuotantoraportteja, mediaseurantaa toteuttaen löydettyä materiaalia sosiaalisen median kanavilta, myyjille suunnattua palautekyselyä sekä sovellettu tuottajan tehtävissä kerrytettyä hiljaista tietoa.
Avoin kommunikaatio palvelua kehitettäessä projektin eri toimijoiden välillä on hyvin tärkeää. Kehittämällä dialogia eri tahojen välillä saadaan selville onnistumiseen vaikuttavat tekijät, jotka tiedostamalla voidaan tapahtuma toteuttaa entistä paremmin. Design Market –tapahtuman ympärillä tapahtuvaa keskustelua tulisi tehostaa hyödyn maksimoimiseksi.
Kartoituksestani käy ilmi, että dialogia voisi kehittää esimerkiksi sitouttamalla asiakkaat tapahtumaan jo esituotantovaiheessa.
Opinnäytetyön tehtävä on tutkia tuotantotiimin, muotoiluyritysten sekä tapahtuman kävijöiden välistä kanssakäymisen nykyistä tilaa ja parantamismahdollisuuksia.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa tutkimus on tehty dokumenttianalyysin, kyselyn sekä prosessikaavion menetelmin. Aineistona on käytetty vuosien 2010-2013 tapahtumien tuotantoraportteja, mediaseurantaa toteuttaen löydettyä materiaalia sosiaalisen median kanavilta, myyjille suunnattua palautekyselyä sekä sovellettu tuottajan tehtävissä kerrytettyä hiljaista tietoa.
Avoin kommunikaatio palvelua kehitettäessä projektin eri toimijoiden välillä on hyvin tärkeää. Kehittämällä dialogia eri tahojen välillä saadaan selville onnistumiseen vaikuttavat tekijät, jotka tiedostamalla voidaan tapahtuma toteuttaa entistä paremmin. Design Market –tapahtuman ympärillä tapahtuvaa keskustelua tulisi tehostaa hyödyn maksimoimiseksi.
Kartoituksestani käy ilmi, että dialogia voisi kehittää esimerkiksi sitouttamalla asiakkaat tapahtumaan jo esituotantovaiheessa.