Metsämörri tukemassa kestävää kehitystä
Raetsaari, Jaana (2014)
Raetsaari, Jaana
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403303668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403303668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni perehdyn metsämörritoiminnan ja kestävään kehityksen toteuttamiseen Kiimingin Vekara-ahon päiväkodilla. Metsämörrin valitsin aiheeksi, koska Vekara-ahon päiväkoti on toteuttanut toimintaa jo useamman vuoden ajan. Haluan selvittää miten metsämörritoiminta tukee Oulun kaupungin kestävän kehityksen toimintaa. Ja miten tämä toiminta näkyy Vekara-ahon päiväkodin arjessa. Perehdyin myös kyselyn kautta ovatko Vekara-ahon päiväkodin työntekijät saaneet tietoa kestävästä kehityksestä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset:
Miten kestävä kehitys näkyy päiväkodin arjessa?
Miten metsämörritoiminta tukee päiväkodin kestävää kehitystä?
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan päiväkodin arkea, metsämörritoimintaa sekä kestävää kehitystä. Kyselen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta, miten metsämörritoiminta tukee kestävää kehitystä päiväkodin arjessa. Olen käyttänyt myös teoriatietoa Oulun varhaiskasvatuksen materiaaleista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä. Materiaali on kerätty kyselylomakkeilla (liite 2) Vekara-ahon päiväkodin työntekijöiltä marraskuussa 2013. Analysoin aineiston sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Kyselyissä selvisi, että päiväkodin työntekijät kokivat metsämörritoiminnan tukevana toimintana kohti kestävään kehitykseen. Päiväkodin työntekijät kokivat siihen vaikuttavan oman ammattitaidon ja lisäkoulutuksia kaivattiinkin. Kestävä kehitys näkyy päiväkodin arjessa, vaikkakin osa päiväkodin työntekijöistä kaipasi siitä enemmän tietoa. Kestävän kehityksen tietämys tuntui olevan enemmän henkilön oman aktiivisuuden tulos.
Opinnäytetyössäni perehdyn metsämörritoiminnan ja kestävään kehityksen toteuttamiseen Kiimingin Vekara-ahon päiväkodilla. Metsämörrin valitsin aiheeksi, koska Vekara-ahon päiväkoti on toteuttanut toimintaa jo useamman vuoden ajan. Haluan selvittää miten metsämörritoiminta tukee Oulun kaupungin kestävän kehityksen toimintaa. Ja miten tämä toiminta näkyy Vekara-ahon päiväkodin arjessa. Perehdyin myös kyselyn kautta ovatko Vekara-ahon päiväkodin työntekijät saaneet tietoa kestävästä kehityksestä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset:
Miten kestävä kehitys näkyy päiväkodin arjessa?
Miten metsämörritoiminta tukee päiväkodin kestävää kehitystä?
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan päiväkodin arkea, metsämörritoimintaa sekä kestävää kehitystä. Kyselen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta, miten metsämörritoiminta tukee kestävää kehitystä päiväkodin arjessa. Olen käyttänyt myös teoriatietoa Oulun varhaiskasvatuksen materiaaleista.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella menetelmällä. Materiaali on kerätty kyselylomakkeilla (liite 2) Vekara-ahon päiväkodin työntekijöiltä marraskuussa 2013. Analysoin aineiston sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Kyselyissä selvisi, että päiväkodin työntekijät kokivat metsämörritoiminnan tukevana toimintana kohti kestävään kehitykseen. Päiväkodin työntekijät kokivat siihen vaikuttavan oman ammattitaidon ja lisäkoulutuksia kaivattiinkin. Kestävä kehitys näkyy päiväkodin arjessa, vaikkakin osa päiväkodin työntekijöistä kaipasi siitä enemmän tietoa. Kestävän kehityksen tietämys tuntui olevan enemmän henkilön oman aktiivisuuden tulos.