Hotellin vastaanoton työntekijän perehdyttämisen kehittäminen : Original Sokos Hotel Seurahuone
Marttila, Laura; Kormano, Liisa (2014)
Marttila, Laura
Kormano, Liisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023793
Tiivistelmä
Perehdyttäminen tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla työntekijä tutustutetaan työhön, työpaikkaan ja työyhteisöön. Perehdyttäminen on hyödyksi niin yritykselle kuin työntekijälle. Se antaa työntekijälle valmiudet toimia työssään itsenäisesti mahdollisimman nopeasti ja näin karsii opastuksen puutteellisuuden aiheuttamia kustannuksia. Hyvin suunniteltu ja tehokas perehdyttäminen luovat myönteistä yrityskuvaa niin työntekijöille kuin asiakkaille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työn toimeksiantajan Original Sokos Hotel Seurahuoneen vastaanoton perehdyttämisen nykytilaa ja siten selvittää perehdyttämisen mahdolliset ongelmakohdat. Hotellin vastaanottoon luotiin perehdyttämisen toteuttamisen prosessikaavio. Opinnäytetyön lisäksi vastaanottoon laadittiin perehdyttämiskansio, josta tässä opinnäytetyössä on mukana sisällysluettelo.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen määritelmää, merkitystä ja osa-alueita sekä perehdyttämisprosessia. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja suoritettiin yhteensä seitsemän kappaletta vastaanoton henkilökunnalle helmikuussa 2014. Haastateltavista kaksi oli esimiehiä, kolme vastaanottovirkailijoita ja kaksi uusia työntekijöitä. Haastattelujen analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että hotellin vastaanotossa perehdyttäminen oli hyvin käytäntöpainotteista. Perehdyttämisen keskeinen ongelma oli järjestelmällisyyden puute, jonka vuoksi perehdyttämisen tasalaatuisuus kärsi. Lisäksi perehdyttäminen oli rajoittunut työnopastukseen ja siitä puuttui alku- ja yleisperehdyttäminen. Opinnäytetyössä kehitettyä perehdyttämisen prosessikaaviota voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna perehdyttämissuunnitelman luomisessa. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä perehdyttämisen vaikutuksista asiakkaisiin ja asiakaspalveluun sekä perehdyttämisen merkityksestä S-ryhmän edustajien keskuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työn toimeksiantajan Original Sokos Hotel Seurahuoneen vastaanoton perehdyttämisen nykytilaa ja siten selvittää perehdyttämisen mahdolliset ongelmakohdat. Hotellin vastaanottoon luotiin perehdyttämisen toteuttamisen prosessikaavio. Opinnäytetyön lisäksi vastaanottoon laadittiin perehdyttämiskansio, josta tässä opinnäytetyössä on mukana sisällysluettelo.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämisen määritelmää, merkitystä ja osa-alueita sekä perehdyttämisprosessia. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluja suoritettiin yhteensä seitsemän kappaletta vastaanoton henkilökunnalle helmikuussa 2014. Haastateltavista kaksi oli esimiehiä, kolme vastaanottovirkailijoita ja kaksi uusia työntekijöitä. Haastattelujen analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja SWOT-analyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että hotellin vastaanotossa perehdyttäminen oli hyvin käytäntöpainotteista. Perehdyttämisen keskeinen ongelma oli järjestelmällisyyden puute, jonka vuoksi perehdyttämisen tasalaatuisuus kärsi. Lisäksi perehdyttäminen oli rajoittunut työnopastukseen ja siitä puuttui alku- ja yleisperehdyttäminen. Opinnäytetyössä kehitettyä perehdyttämisen prosessikaaviota voidaan käyttää tulevaisuudessa apuna perehdyttämissuunnitelman luomisessa. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä perehdyttämisen vaikutuksista asiakkaisiin ja asiakaspalveluun sekä perehdyttämisen merkityksestä S-ryhmän edustajien keskuudessa.